David
    Jag undrar vad konsekvenserna är av att hoppa av matte 2b i ekonomiprogrammet?
    Är det fortfarande möjligt att få examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    med F betyget i matematik 2b är det möjligt att ta examen från Ekonomiprogrammet. Utan betyg (F är också ett betyg) i matte 2b får man studiebevis. Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier.
    Studiebevis kan senare, på komvux, kompletteras upp till examensbevis.

    ***
    Vi avråder från att hoppa av.
    Om du hoppar av en kurs, läser du fortsättningsvis på deltid och med det ej har rätt till studiehjälpen från CSN.
    Hoppar du av, kan det bli så att läraren ej har underlag för att sätta betyg och det blir "streck" i kursen... F betyg kan ändå ge dig möjlighet att uppnå kraven och få ut examensbevis.
    F betyg har dig också rätt att innan du slutar på gymnasiet, göra prövning i den kursen.
    ***
    Som sagt, vi råder att kämpa på och inte hoppa av.
    Hjälp finns bl.a på www.matteboken.se (kursen Matematik 2 finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-2) och i Räknestugorna som drivs av Mattecentrum. Det är gratis att använda Matteboken.se och att få hjälp i en räknestuga.

    Vänligen
    ANNA

    P.S: kraven för examensbevis kan du se på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen