Samuel
    Jag funderar på att hoppa av ett individuellt val, matten, som jag tycker är väldigt jobbigt och stressigt för mig och vill hellre läsa in det på komvux. Vad är konsekvenserna av att hoppa av ett 100 poängskurs?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du läser på deltid, har du inte rätt till studiehjälpen från csn; du kommer också troligtvis ej uppnå kraven för examensbevis och får Studiebevis och med det kommer sakna grundläggande behörighet till högskolestudier men du kan senare få examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Vad menar du? Mattekursen jag tänker hoppa av är en individuell kurs, alltså en kurs jag la till. Jag har redan klarat av den obligatoriska kursen.

    • Anna : Om du nu läser på Heltid, och hoppar av en kurs - blir det deltidsstudier. Jag ska nu försöka förklara bättre i ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,
    kurser inom Individuellt val på gymnasiet är "valbara" i det bemärkelse att man kan välja VILKA kurser man läser, men man måste läsa 200 poäng, det vill säga två stycken normalstora kurser eller fyra st. små, 50 poängs-kurser eller en 100 p.kurs och 2 st. 50p.kurser. Alltså VOLYM - 200 poäng måste uppnås. Gör man inte det, uppnår man inte kraven för Examensbevis.
    Angående heltid/deltid på gymnasiet - så är standard "heltidsstudier" och för dem om eleven även uppfyller övriga villkor, bl.a villkor på Närvaro i skolan, är eleven berättigad till studiehjälp från CSN.
    Om du skulle läst på mer än heltid /vilket är ett undantag och beviljas av rektor/ och hoppat av en kurs, då kunde det mycket väl vara så att du fortfarande, även efter avhopp från en kurs, ändå läser på heltid.
    Att läsa på Mer än heltid på gymansiet är ett undantag; rektors beslut krävs.
    Om du läser en eller flera U-kurser, utökade - eller inte gör det, vet inte vi på Fråga SYV.
    Gå prata med SYV på din skola; fråga om du skulle hoppa av matten, hur blir det då?
    _ Reglerna säger att endast studier på Heltid ger rätt till studiebidrag /studiehjälp/ från CSN. Skolk i mer än 4 timmar per månad /även om man läser på heltid/ medför att studiebidraget stängs av. För att få tillbaka det, måste eleven först ha 100% närvaro under en hel månad.
    **********
    Vi avråder från att hoppa av; i alla fall innan du har pratat med SYV på din skola.
    Vi kan inte förbjuda dig att hoppa av men vi måste ge svar på din fråga som överensstämmer med reglerna.

    Om du kan Byta till en annan kurs nu i mitten av läsåret, skulle jag tycka att det är jättebra. Om den lösningen är möjlig eller inte, kan endast din skola svara på.
    Tyvärr är det ovanligt att kunna hoppa in i en pågående kurs mitt i läsåret.
    ___________
    Du behöver inte tro på vad vi svarar eller göra som vi råder dig att göra.
    Du bestämmer själv.
    Men nu vet du vad reglerna säger.

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!
    Vänligen
    ANNA