Emil

    Hej, jag undrar om det är möjligt att hoppa av en utbildningen,(inann man klarat av några tentor och fått högskolepoäng) och sedan söka in på den igen, nästa höst. Då jag inte är helt säker på mitt universitet eller studieval, och hade viljat jobba ett år innan jag studerar. Kan man fortfarande söka in på det programmet eller hamnar man automatiskt i "rest" där man endast kommer in om det finns plats kvar, likt vid sen anmälan. Jag går på Civilingengenjörs utbildningen Informationsteknik programmet på Kth?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    enligt de regler som jag som SYV känner till så kommer du nästa gång konkurrera om plats på samma villkor som "vem som helst", även om du tidigare hoppade av samma högskole-universitets utbildning. De "faror" jag ser är att du kanske nästa gång inte kommer in. Och CSN-frågan alltså en fråga om studiemedel. Om du nu tar studiemedel för dina studier och inte kan uppvisa några godkända poäng som du klarade av under tiden du fick studiemedel för, kommer du få avslag på din nästa ansökan om studiemedel. Så, det blir i så fall att läsa utan studiemedel nästa höst, om du kommer in på samma utbildning även då.
    Fundera på följande lösning - satsa på att försöka klara första terminen med så goda studieresultat som möjligt! Om du hoppar av efter första terminen med ett antal godkända högskolepoäng (helst ska du ha godkänt i alla kurser du läser), så får du inte problem med studiemedel nästa gång du söker till en utbildning, vilken utbildning som helst - samma utbildning eller en annan utbildning. Du kommer också i CV ha ett antal godkända högskolekurser/poäng, vilket alltid är bra (jämfört med alternativet att inte ha några godkända högskolepoäng).
    Och du kan också förhoppningsvis hoppa nästa vår in i andra terminen på programmet. Exempel: vi säger att antagningsgränsen kanske går upp och du konkurrerar om plats men ej kommer in (inte på grund av att du tidigare hoppat av programmet utan pga dina meriter inte räcker), men du har då viss chans att ansöka till att börja läsa andra terminen - om några hoppar av under första terminen, eller efter första terminen och det befrias platserna till andra terminen då kan inte man ta in "vem som helst" utan endast de som har godkända betyg i kurser som ingår i första terminen.
    Du kan också använda dina godkända högskolepoäng för att ev senare sätta ihop dina kurser till en kandidatexamen. I en generell kandidatexamen brukar man kunna ta in upp till 60 högskolepoäng valfria kurser, så din "godkända termin" som är på 30 hp kan du med stor sannolikhet ta in i en kandidatexamen.
    Så, det finns ett antal fördelar för dig, tycker jag, om du bestämmer dig för att fortsätta läsa och har som mål att klara första terminen. Du kan under tiden komma på att det är ganska OK och kanske vill fortsätta och läsa klart hela programmet, eller så hoppar du av efter första terminen. Under hösten nu så kan du "i lugn och ro" söka jobb med start i mitten eller slutet på januari, så du har möjlighet att direkt efter terminens slut börja jobba.
    Men om du vantrivs jättemycket och kan inte tänka dig klara av första terminen med godkända studieresultat, då är det bra att hoppa av så fort som möjligt, och även återbetala studiemedel som du ev hunnit plocka ut. På så sätt får du inte avslag på din nästa ansökan om studiemedel. Och för ditt lärosäte är det ett plus att kunna ta in ngn ny studerande från reservkön - vilket nu borde ännu inte vara för sent att göra. Och så blir hen som kommer in från reserv jätteglad!
    Det "värsta" du kan göra är att hoppa av mitt i terminen eller mot slutet av terminen när det är för sent att ta in någon ny från reserv, och om du då har "förbrukat" några månader med studiemedel men ej kan uppvisa godkända kurser/poäng. Då kan du räkna med att få avslag på din nästa ansökan om studiemedel samtidigt som du inte har godkända poäng att visa upp i CV eller i framtiden ta in i någon examen. Förhoppningsvis lär du dig ngt nyttigt ändå, men det blir också några tråkiga påföljder av detta för dig - i alla fall som jag ser det.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!