Josefine
    Hej! Jag går just nu ett kandidatprogram i Uppsala där jag har läst två valfria terminer samt en A och en B kurs i medie och kommunikationsvetenskap. Jag hade gärna velat ta en paus från skolan i 1-2 år och sedan avsluta utbildningen i Göteborg istället då jag hittat en c-kurs i medie och kommunikationsvetenskap där. Går det att hoppa av programmet och läsa en motsvarande kurs i Göteborg och få en ihopplockad examen ändå? Tänker att det är så det funkar om man läser fristående kurser. Drabbar det mig på något sätt att jag har börjat på ett program som jag hoppar av?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Josefine!
    jag vill råda dig att se om du skulle få studieuppehåll med platsgaranti men den kommer gälla endast på din nuvarande utbildning. Om du vill byta ort, kontaktar du de utbildningsansvariga på det lärosäte dit du vill byta.
    Svårigheterna i det fallet du beskriver i din fråga är att veta om C-kurs kommer även om 1-2 år erbjudas i Göteborg och sedan också om du lyckas få plats på kursen, om kursen då finns. Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som kommer att bli sökbara om 1-2 år är det ingen som kan ge dig 100%-garanti på - på förhand. Man kan alltid hoppas (men inte veta) att rätt kurs kommer erbjudas på det lärosäte där du vill läsa då du vill läsa den. Sedan gäller det att göra ansökan i tid och hoppas att man kommer in.
    Ännu en "punkt" i detta är att undersöka om någon "överlappning" eventuellt sker mellan innehåll i kurserna. Problemet är att till skillnad från gymnasiala kurser med standard-innehåll, så kan högskole-/universitetskurser innehålla, trots samma namn, lite olika "moment". Därför rekommenderas det att läsa A, B och C (eller I, II och III) kurserna inom samma ämne på samma lärosäte. Om någon överlappning i kursinnehållet sker, då kommer inte dina 90 hp inom det ämne räcka som huvudämne och du blir tvungen att läsa mer för att uppfylla kraven för kandidatexamen.
    Det finns flera problem med den situationen som du beskriver. Givetvis kan det också gå bra, om du har tur, men jag tror inte du kan få några garantier på förhand. Det du kan göra är att höra med studievägledare på det lärosäte där du senare vill fortsätta din utbildning - om hen känner till några planer på förändringar av utbudet + få hjälp att jämföra kursinnehåll så att du kan få fram att ingen överlappning sker (i alla fall som det är nu). Du kan också fråga antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill flytta din utbildning om hur svårt det brukar vara att komma in på C-kurs (fast det kan ju ändras ganska mycket från termin till termin, och det är tyvärr omöjligt att veta på förhand).
    Av mitt svar bör du avläsa att jag ser några eventuella problem och svårigheter. Det kan, om du har tur, gå jättebra. Men om du har otur kanske det inte går så bra. Det är mycket säkrare att stanna och fortsätta läsa tills du uppnår kraven och kan ta ut examen.
    Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!
    D: