Pia

    Hej Jag har en dotter som är deprimerad och klarar inte att gå till skolan hon har haft detta i ett år och klarat alla ämnena i skolan problemet är att hon har svårt att ta sig till skolan och att vara för hon klarar av att plugga hemma och lämna in uppgifter Hur kan man göra för att slippa hoppa av sista terminen hon vill plugga utomlands så fort det går Min fråga är kan hon slippa gå till skolan och klara av skolan genom att lämna in arbeten hemifrån Om hon hoppar av sista terminen hur mycket måste hon ta igen är det hela trean Det viktigaste så klart är ju att hon blir frisk Men det är så lite kvar så vi vill veta hur man skall tänka Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Boka gärna tid med kurator, skolsköterskan och rektorn. Det är svårt för skolan erbjuda läsa på distans men kanske går att ordna. Ngn automatisk rätt att kräva distans-upplägget har tyvärr inte gymnasieelever trots hälsotillståndet.
    Vad säger läkaren och psykologen om det är bättre att ej läsa utan få behandling på heltid eller läsa på deltid- vad är deras rekommendationer? I stället för att hoppa av är det bättre att vara sjukskriven, då behåller hon studiebidraget och kanske kan återvända till skolan nästa år.

    Hoppar man av mitt i kurserna måste man sedan läsa hela kurser. Ett annat sätt är att få betyg genom prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare