Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,
    det stämmer att det är valbara (inte obligatoriska) kurser i språk på Teknikprogrammet på gymnasiet. Dock kan det bli "problem" om du hoppar av; för det första så har inte gymnasieelever rätt till studiehjälpen från CSN vid skolk eller vid deltidstudier (om du läser på ett vanligt sätt, på heltid och hoppar av en kurs - då är det deltidsstudier i fortsättningen och du förlorar rätten till studiehjälpen från CSN);
    ett annat problem blir att du kommer inte kunna uppfylla kraven för Examensbevis; för att ett av kraven är "volymen" på betygsatta gymnasiepoäng; Uppnår man på 3 år inte 2500 betygsatta poäng, är det för lite för att kunna få ut examensbevis; då får man ett Studiebevis.

    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    .... studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensevis, men då prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen (det brukar vara svårare att komma in på högskola i BII gruppen).