Peter
    Min dotter går teknisk inriktning på en friskola. De hörde inte av sig under tvåan, utan jag förstod först när betygen var satta att hon fått F i några ämnen. Det ena ämnet var uppbyggt på en och samma uppgift åtminstone under en termin, så misslyckades man med den så missade man hela kursen=F. Responsen på vår kontakt var att hon kunde plugga under sommaren och sen tenta av, orealistiskt i mina ögon eftersom hon behöver hjälp av lärare för att förstå. Hon vill inte byta program för att gå med två år yngre men hon vill inte heller plugga järnet och ärligt talat tror jag hon går på fel program, jag tror att hon tror det också innerst inne. Vad göra???

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår din frustration! Om jag förstått din fråga rätt så går dottern redan i trean och hon verkar inte vara pigg på att börja om från början igen - vilket jag kan förstå. Så kanske det är bättre att tänka framåt än bakåt och kolla på möjligheter hon har att komplettera kurser under sista året, alternativt förlängd skolgång som man kan ansöka om på skolan eller komplettera via vuxenutbildningen Komvux eller Folkhögskola.

    Boka en tid med dotterns Syv på skolan dit ni båda kanske kan gå och diskutera utifrån vilka villkor dottern kan komplettera ur ett realistiskt perspektiv. Det ska innehålla dotterns tänk om sin egen skolgång, mål och syfte med utbildningen hon går på och vad/var den ska leda. Lycka till!/Lena, Syv