ibbe
    Hej syv, ett högskoleprov är giltigt i 5 år, om jag nu kommer in i uppsala via hp men inte klarar av studiera eller känner för att jobba istället, kan jag då återgå till studierna vid ett senare tillfälle utan att vara beroende av hp resultatet ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ibbe,
    högskoleprovsresultat är giltigt i 5 år, det har du rätt i. Så, om du inom 5 år söker till en högskoleutbildning i Sverige, kan detta resultat användas. Dock, om du gör ett nytt högskoleprov och får Högre resultat och kommer att ha två (eller fler) olika Giltiga högskoleprovsresultat, gäller i så fall det högsta resultatet, dvs av alla de giltiga HP-resultat är det det högsta som gäller.

    Angående hoppa av universitetsutbildning
    Det kan man göra på olika sätt.
    Om man vill göra ett tillfälligt uppehåll och vill kunna återvända till samma utbildning senare - råder vi att ansöka om Anstånd med bibehållen studieplats. Var god läs om det på studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/anstand---att-skjuta-upp-studierna.

    Studie- och yrkesvägledare