Josefin

    Hej! Jag började plugga på SU nu i höst men har pga flera olika anledningar bestämt mig för att hoppa av och istället söka in till Uppsala universitet nästa höst. Jag ska nu anmäla avbrottet till universitetet och det har endast gått 2 veckor in på studietiden. Min fråga är nu eftersom jag fått beviljat studiebidrag av CSN (endast bidrag inte lån) och jag nu vill avbryta detta, kommer detta ge mig problem med att få beviljat csn i framtiden? Trots att jag kom på det såhär snabbt inpå?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    nu jobbar vi som svarar här, i forumet, inte på CSN och det är CSN som bestämmer i frågor om studiemedel, men som vi tolkar reglerna så borde du ha rätt att behålla det bidraget du fick för de 2 veckorna, om det blir Hela veckor (fem studiedagar per vecka) när du bedrev din utbildning... men, det finns också en regel hos CSN att endast utbildning som är - som kortast 3 veckor - har rätt till studiemedel... här är Utbildningen längre än 3 veckor men du har bara läst i 2 veckor... så är en stor fråga hur CSN bedömer.
    Om du i framtiden ansöker om studiemedel, så kan det hända att du ej får studiemedel för de 2 veckorna som du redan fick (nu, alltså), men CSN kan också göra bedömning att du ej uppvisade godkända betyg för den perioden som du fick studiemedel för ... och du måste sedan läsa så pass länge Utan studiemedel för att få Betyg - det kan handla om en hel termin och i värsta fall ett helt läsår (beror på när betygen inom det programmet sätts) ... .

    Om du nu ej tar emot studiemedel för de här 2 veckorna som du var inskriven på utbildningen eller, om du redan tog emot de pengarna - att du Återbetalar dem tillbaka till CSN, då borde du inte få några som helst problem pga studieavbrott. Det är jag rätt säker på.

    Men om du behåller pengarna, även om du nu har rätt att behålla dem, kan du sedan få problem, nästa gång du ansöker om CSN.
    Det är ju inte tänkt så att man ska avbryta studierna efter kort tid... och jag tror inte några regler är skrivna för just den situationen, men prata gärna med CSN om det (det händer så klart att folk hamnar i liknande, som din, situationen - och personal på CSN borde kunna svara vad deras policy är i den typen av frågor).

    Det säkraste är alltså att du inte tar emot eller återbetalar bidragsdel av studiemedel för de 2 veckorna - alltså, att du är helt "studiemedelsfri" (ej tagit emot några pengar från CSN). Men fråga gärna CSN, då det är deras kunskapsområde, deras tolkning av reglerna och deras beslut som gäller.

    Vänligen

    Julia syv

    • : Tack så hemskt mucket för snabbt svar nu kan jag lugna min oro en aning tills att csn:s kundtjänst har öppet imorgon!! MVH Josefin