Isabelle

    Hej! Jag läser termin 2 på HR-programmet i Linköping. Jag har på senare tid känt att utbildningen i sig inte riktigt är något för mig, och skulle därmed vilja söka ssk-programmet till hösten i Norrköping. Min plan är att gå klart vårterminen på HR, för att då också slutföra ett år på detta program för att sedan söka in till höstterminens start. Om jag skickar in min ansökan till ssk nu i mars, skickas jag då automatiskt ut från min pågående utbildning. Och ytterligare fråga är möjligt att återgå till detta program om jag återigen skulle ångra mig? Kan man isf börja läsa termin tre? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Isabelle,

    du frågar: "Min plan är att gå klart vårterminen på HR, för att då också slutföra ett år på detta program för att sedan söka in till höstterminens start. Om jag skickar in min ansökan till ssk nu i mars, skickas jag då automatiskt ut från min pågående utbildning. Och ytterligare fråga är möjligt att återgå till detta program om jag återigen skulle ångra mig? Kan man isf börja läsa termin tre?" - jag tycker att du bör söka till ssk-programmet innan 15 april och gå klart terminen på din nuvarande utbildning. Du kommer inte skickas ut från din pågående utbildning. du vet ju inte ens om du kommer in på ssk-programmet ... att man söker och är behörig betyder att man deltar i Konkurrensen om utbildningsplats. Sedan, om du får besked Antagen - då kan du ta ställning till om du vill tacka Nej till en ny plats eller tacka Ja till en ny plats. På din nuvarande utbildning har du platsgaranti på kurserna som kommer ingå framöver, så länge du får godkända betyg på underliggande kurser inom ditt program. Finns några få exempel på att folk läser 2 heltids-högskoleprogram samtidigt (det är extremt ovanligt och pågår ofta under kort period, t.ex max en termin...).
    ang.Återgå till ditt nuvarande program om du avbryter programmet efter termin 2... - så beror det på om när du vill komma tillbaka till programmet, att ledig plats finns (då) och även på om innehåll i programmet är detsamma eller har ändrats; t.ex kan det bli så att kurserna byts ut eller läses i en annan ordning - så kanske du inte ska kunna hoppa in i termin 3, även om ledig plats finns.
    Du kan se om du skulle kunna få "studieuppehåll med bibehållen studieplats" - se om det finns info om hur man ansöker om det på webbplatsen (ditt lärosätes hemsida). Men det blir då en "senare fråga"; jag tycker du bör först få antagningsbesked ANTAGEN på ssk-programmet, innan du ev.ansöker om studieuppehåll.