Hans
    Hej!

    Jag går på samhällsvetenskapsprogrammet och ska alltså läsa 2 kurser Moderna språk. Jag har redan läst Spanska 3, men känner nu att till andra året att Spanska 4 skulle vara för svårt. Är det möjligt att hoppa ner till Spanska 1 (eller 2) även om man läst och fått betyg i Spanska 3? Det finns platser i klasserna men känns så otydligt om det går praktiskt att hoppa så.

    Skolan erbjuder även tyska och franska.

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hans,
    jag tror inte du kan läsa Spanska 1 eller 2 när du redan har godkänt betyg i Spanska 3.
    Du behöver inte läsa Spanska 4, utan du kan läsa Tyska 1 eller Franska 1, nybörjarkurs i ett av de språken.
    Prata med SYV på din skola. Jag är ganska säker på att du inte kommer komma in i en grupp som läser lägre nivå i spanskan än som du redan läst. Det handlar inte om plats i grupperna, utan om att du redan har de kunskaper och det blir för dig en ren repetition, inget nytt och ur konkurrenssynpunkt väldigt orättvist mot de som ej läst spanska (som du har gjort). Regeln är den att i fall man läste modernt språk på grundskolan, börjar man i samma språk på nivå 3 på gymnasiet.

    Meritpoäng för moderna språk får man för godkända betyg i steg 3 och 4, ej lägre. Så, även om du får endast E i mod.språk 4 (t.ex i spanska 4) så ger det stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats på svenska högskoleutbildningar. Läs mer på gymnasieguiden.se/merit