Kicki
    Hej!

    En nyanländ elev placeras i åk 8 men skulle egentligen åldersmässigt ha gått i åk 9. Lärarna på skolan tycker sedan (efter att åk 8 är avklarad) att att eleven sas ska hoppa över åk 9 och gå direkt till en Språkintroduktion. Är detta överhuvudtaget möjligt? Låter märkligt att hoppa över ett grundskoleår! De tänker att eleven ska lära sig mer svenska på Språkintroduktionen än ett till år på grundskolan, men jag är mycket tveksam till detta. Får man göra så eller är det en individuell bedömning som gäller?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kicki!

    svenska språket kan man lära sig både på grundskolan och på IM: språkintroduktion>> och var man lär sig mer, bättre och snabbare - är det olika från person till person.

    Vad önskar eleven och elevens vårdnadshavare, undrar jag? Om eleven inte vet vad IM:språkintro>> är för något - kanske kan hen göra ett studiebesök (helst tillsammans med sina vårdnadshavare).

    Jag ska nu samråda med mina kollegor och med en sakkunnig och återkommer till dig så fort jag kan!

    Hörs igen om en stund!

    Julia Syv

    En sakkunnig svarar så här:
    "Läs i Skollagen 7 kapitel>> om "Skolplikt och rätt till utbildning"; och speciellt 12§ - om skolpliktens upphörande. Skollagen gör ingen skillnad på nyanlända elever och övriga elever. Om man inte kan komma överens om vad som är bäst för eleven, då är det elevens "hemkommun" (där eleven är folkbokförd) som har sista ordet /beslutande rätt/."

    Och min tolkning av det svaret (som finns ovan) är: ja, beslut får fattas att eleven "hoppar över" åk9 och går in på Språkintroduktionen. Beslut fattas av "hemkommunen" men i praktiken av rektorn /för att allt som oftast får rektor rätten att besluta i liknande frågor delegerad till sig genom "delegationsbeslut").

    Flera reflektioner /som mina kollegor har i den frågan/: eleven kunde lika gärna blivit placerad i åk7 eller i åk9 (i stället för åk8) - det är mer eller mindre en slump att hen blev placerad i åk8, tror vi.

    En annan viktig sak: personer mognar olika fort. Två elever som är i samma ålder kanske befinner sig på olika "mentala nivåer" och för en elev skulle grundskola passa bättre medans för en annan /lika gammal elev/ skulle gymnasieskola passa bättre.

    Flera viktiga "punkter": hur mycket gick eleven i skola i sitt hemland? Vilka ämnen läste hen där? Hur elevens hälsotillstånd /inkl. psykiska måendet?/ - i vissa fall kanske undervisning i en liten grupp eller t o m individuellt anpassad undervisning behövs och i så fall kanske IM: Individuellt alternativ>> passar bättre än Språkintroduktion.

    Problemet är "lite grand" också att när eleven skrivs in på gymnasiet, kan inte hen sedan gå tillbaka till grundskolan...

    Men om hen stannar än så länge på grundskolan - flyttas upp till åk9 (eller får gå om åk8) - så kan man se i början av läsåret hur eleven har mognat under sommaren och vad hen själv vill och "vad som händer"... det blir inte för sent att skriva in eleven på IM även under höstterminen nästa år (om bedömning görs att det är vad som blir bäst för eleven) - därför "röstar jag för" följande:

    - ordna Studiebesök för eleven (helst Prova-på dag) på IM; Språkintro nu, snarast;

    - om eleven insisterar på att stanna på grundskolan, flytta upp "henom" till åk9 eller om rektor fattar  beslut om att hen får gå om åk8...

    - och några veckor in på höstterminen kalla till ett möte med eleven, godemannen och andra berörda och ta upp frågan om att byta till IM.

    • : Eleven vill gå kvar - lärarna att han ska iväg... God man finns. Absolut möjligt med studiebesök etc. men blir lite förvirrad då syv på Språkintroduktionen säger att det oftast är mer gynnsamt för eleven att vara kvar på grundskolan så länge som möjligt medan sva-lärarna säger tvärtom och menar att språkutvecklingen gynnas av att gå med jämnåriga på Språkintroduktionen...
    • : Tack, hann kommentera innan ditt svar. Alltså en individuell bedömning som gäller och i praktiken oftast rektors beslut alltså. Tack för svar!
    • Julia : Jag har utökat mitt svar 2 ggr. :) Ja, individuell bedömning gäller. Och jag har ett förslag: innan läsårets slut ordna Prova-på dagen på Språkintro för eleven, så får han en hel dag där.. som "studiebesöksdagen". Så kanske hen själv kan säga att Ja, jag vill gå över till gymnasiet. Jag ska nu utöka mitt svar ännu en gång... ;)
    • Julia : Läs mina "tre utökningar"... ovan. Lycka till och trevlig helg! Hör av dig om nya frågor dyker upp! :)
    Läs alla kommentarer