Maria

    Hej jag är en tjej som snart ska gå ut åttan. Jag har A i alla ämnen och ligger långt före dem andra i läroböckerna. Jag känner att jag inte får den stimulansen som jag skulle vilja ha trots att jag får andra uppgifter. Jag lär mig väldigt snabbt och jag har exempelvis redan räknat ut gymnasiematten. Jag undrar vad det egentligen är som krävs för att jag skulle kunna hoppa upp en klass, och börja gymnasiet nu istället för nian. Jag umgås redan mestadels med dem som ska börja gymnasiet, så jag känner mig redo även socialt. Jag vet vad jag vill gå för gymnasium och jag tvivlar inte på att jag inte klarar det. Men skulle det vara möjligt att hoppa nian? Jag är medveten om att man söker till gymnasiet med slutbetygen som man får i nia, men är det möjligt att få dem på något annat sett? Jag kan tänka mig att läsa nians kurser över sommaren och göra proven för att sedan börja gymnasiet. För då kan jag läsa i min takt och slippa sitta på lektioner där jag inte lär mig något. Mvh Maria

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,
    jag ser att den frågan är besvarat på https://www.fragasyv.se/fragor/hoppa-oever-nian

    Jag kan inte komma på något mer att skriva som svar, som inte redan nämns i svaret eller i kommentarer - se länk ovan, förutom att ge dig råd att kontakta upplysningstjänst på skolverket - tel.nr 08-527 332 00.

    Hälsningar
    Peter