Ellen
    Går det att hoppa över pre ib och ta ett "high school år" i något engelsktalande land istället? Då vill jag kunna börja de riktiga ib åren direkt efter utbytesåret. Som jag har förstått verkar det som att pre ib är till för att förbereda sig för att studera på engelska, men det gör man ju naturligt på en riktig high school, så min fråga är om detta är möjligt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom en gymnasieutbildning här i Sverige måste vara tre år så har IB lagt till ett prepår. Om det går att ersätta är jag osäker på. På Prepåret läser man en del kurser ur svenska ämnesplanerna som du i sådana fall missar. Jag föreslår att du kontaktar en IB skola och frågar hur de ställer sig att ta in en elev i år två på IB utifrån att du då pluggar ditt första år utomlands. /Lena, Syv