Jess
    Hej, Jag har slutbetyg "B" i SAS Grund 4, kan jag hoppa över GymSAS 1 och gå till SAS 2 istället eller finns det ett sätt som jag kunde göra SAS 1,2,3 kurser snabbare?

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Svar på din fråga beror i mångt och mycket på Varför du behöver eller vill läsa SAS-kurserna.
    SAS 1, 2 och 3 är tre stycken gymnasiala kurser som går på 100poäng per kurs och som bygger på varandra. Alltså ska man kunna innehåll i kursen SAS 1 för att ha en rimlig chans att klara av kursen SAS 2.
    Om du vill ha examensbevis från gymnasiet behöver du godkända betyg i SAS 1 och för högskolebehörighet behöver du även godkända betyg i SAS 2 och 3.
    heltid läser man varje kurs på fem veckor, alltså SAS 1, 2 och 3 på sammanlagt 15 veckor.  Ofta (för de flesta studerande) är det dock svårt att klara av få godkända betyg i så snabb takt, då brukar man i stället "blanda" SASkurserna med andra kurser och läsa SAS 1 och andra kurser t.ex inom ämnena samhällskunskap, geografi, matematik och engelska på en termin, och sedan under nästa termin läsa SAS 2 och om man vill läsa på mer än endast 25% av studietakt, då läser man samtidigt andra kurser också.
    "Hoppa över" kurserna brukar inte komvux tillåta; detta för att komvux vill att man ska ha rimlig chans att klara av kurserna och få godkända betyg.
    Att du fick B i SAS grund är jättebra, men det är ändå inte högsta betyget. Högsta betyget är A. Och även om man får A i SAS grund, så brukar man ändå läsa SAS 1 och sedan SAS 2 och sedan SAS 3.
    Prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd!