Jenny
    Hejhej!
    Jag hoppade av gymnasiet och fick med mig endats 5 fullständiga betyg därifrån, för att jag var tvungen att flytta hemifrån och börja jobba för att överleva.
    Jag har hört talas om att det finns en möjlighet att "byta in" dessa arbetade år emot gymnasiekompetens?
    Existerar möjligheten? Hur fungerar det?

    Ett enormt stort tack på förhand!
    Mvh,
    Jenny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny!
    Tråkigt att du inte kunde studera på gymnasiet fast du har velat göra det. Det är som tur är - inte för sent. Du kan läsa in gymnasiekompetens på Komvux. Eftersom du har några betyg från gymnasiet redan, kan du troligtvis fortfarande läsa mot Slutbetyg.
    Annars så är det Gymnasieexamen med högre krav som man egentligen läser mot på Komvux (sedan 2012). Men "på undantag" kan den som har minst ett betyg satt i det gamla systemet (som fanns innan 2011-12) få dispens och läsa mot ett Slutbetyg. Denna möjligheten upphör 1 jan 2017 - så du har 3 terminer på dig att läsa in de resterande gymnasiala kurser, vilket skulle innebära att du måste "snabba på" och läsa på mer än heltid alt. göra några prövningar vid sidan av heltidsstudier.

    Möjlighet att "byta in" arbetslivserfarenhet mot gymnasiekompetens upphörde för några år sedan. Den "gamla" regeln hette 25:4. Då var det så att i fall man var 25 år eller äldre och har arbetat på minst halvtid i minst fyra år samt hade godkända gymnasiala betyg i svenska och matematik, ansågs man ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Sedan var man ändå tvungen att läsa in kurser för Särskild behörighet (exempel: vill man söka till Veterinär, Marinbiolog, Läkare eller Tandläkare - så är det två gymnasiala kurser i Kemi, Fysik och Biologi samt fyra kurser i Matematik som krävs).

    För dig som är 25 år i år är det inte aktuellt att åberopa "25:4" regeln för att den existerar inte längre.
    Däremot skulle du kunna söka till högskola på "reell kompetens" - då görs det sammantagen bedömning av dina betyg och din arbetslivserfarenhet och beslut fattas om du kan anses ha Grundläggande behörighet. Särskild behörighet måste du ändå läsa in + att du blir tvungen att göra högskoleprovet (för att annars har du inget att konkurrera med om en utbildningsplats). Utan att göra högskoleprovet skulle du kunna få plats på en högskoleutbildning där lediga platser finns.

    Jag råder dig också kika in på www.yhguiden.se - Yrkeshögskola har stora möjligheter att göra undantag från behörighetskraven. 20% av sökande i varje utbildningsgrupp kan antas utan att - i formell mening - vara behöriga. Du får söka hur många YH som helst och kan få plats på flera olika YH samtidigt (eftersom antagning görs av varje YH separat och oberoende av andra YH).

    Jag hoppas att ngt i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA