Adam
    Hej, 2016 hoppade jag av gymnasiet i årskurs 3. Pågrund av stress och sjukdom. Det startade i årskurs 2 och fick därför många F där också. Har sedan dess jobbat utomlands men kommit hem nu och vill verkligen fixa gymnasiexamen nu och vill därför börja läsa upp ämnen i höst. Läste teknik och ämnen som programmering, webbutveckling och datorteknik men jag har inget intresse av det och undrar om det är möjligt att byta dom ämnena på komvux och läsa upp annat som motsvarar samma poäng? Kan jag också läsa upp ämnen från årskurs 2 på komvux innan jag läser upp dom jag behöver från årskurs 3? Mvh Adam.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam!

    Vi rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux för planering av dina studier. Det går att ändra inriktning; du behöver inte läsa de kurser som ingår i teknikprogrammet utan kan läsa andra kurser.

    På komvux kan man läsa mot yrkesexamen eller mot högskoleförberedande examen; utbud av komvuxkurser i olika kommuner varierar, men det borde i alla fall finnas möjlighet att ha vissa valmöjligheter vad gäller val av kurser.

    En annan möjlighet att uppnå ”gymnasiekompetens” är genom studier på en folkhögskola, på en Allmän kurs, där man läser mot omdöme om grundläggande behörighet (för högskolestudier).