Marion

    Hej! Jag fick höra från min ib koordinator och min mentor igår att min sjukfrånvaro är för hög för att jag ska kunna klara av mitt sista gymnasieår. Jag har redan gått om år två en gång och känner att det är dags att gå en annan väg.

    Från år ett har jag bara med mig två betyg;

    Svenska 1 - D

    Engelska 5 - A

    Vad är min snabbaste väg härifrån till grundläggande högskolebehörighet?

    Jag är kapabel att göra prövningar i engelska 6 och 7, biologi 2, matte 1(b/c) och psykologi, men så vitt jag vet går det bara att göra 4 prövningar per år. Studier på distans är att föredra.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marion,
    Distans på gymnasiet finns(på försök) på Korrespondensgymnasiet >> - se om du vill söka dit.

    Ett annat alternativ för dig är Folkhögskolans Allmänna kurser. Du får söka till alla svenska folkhögskolor; det finns ca 150 st. Deras gemensam hemsida är www.folkhogskola.nu

    Prövningar
    Som icke-inskriven i ngn gymnasieskola, får du göra prövningar i hela Sveriges alla kommuner. På så sätt kan man göra hur många prövningar som helst på kort tid, om man orkar, har (eller kan skaffa sig)kunskaper och har råd (500 kr per prövningsförsök).

    Komvux
    från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år, kan du läsa på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).

    En annan väg (reell kompetens)
    Med 3 årig Arbetslivserfarenhet - på minst halvtid - som uppnås efter det att du fyller 19 år + några få godkända kurser från gymnasiet, kommer du bedömas ha Grundläggande behörighet(i alla fall som reglerna är nu). För konkurrens måste du i så fall göra Högskoleprovet. Annars kan man endast komma in på utbildningar med tomma platser.

    Liselotte