Nawal

    Hej, jag flyttade i sommars till London med min familj. Planen var att jag skulle börja första året i gymnasiet på Växjö fria (samhälls programmet) Så riktigt blev inte fallet och jag flyttade ner hit med familjen, men skolan här är sjukt svårt och jag skulle vilja flytta tillbaka. Min fråga är skulle jag behöva söka till gymnasiet igen nu med nyblivna 1:orna eller skulle det finnas någon chans att göra prov och sedan hoppa över till 2:an direkt? Jag har sökt mycket på Google men får fram massor av olika svar.

    • My : Du måste söka till år1 till hösten 2021. Du söker med dina grundskolebetyg. Du kan söka i omvalsperioden, om du inte söker i valperioden. Kan hända att gymnasieantagningen skulle kunnat ta in dig, även om du till hösen 2021 kanske inte kommer på dina gamla betyg (kan inte lova det) - tänker här på att du kom ju in förra året, så kanske kan de ge dig plats ändå, men om du kommer in "på vanligt sätt" med dina betyg då behöver du inte be om undantag. Det finns inga "prov" som skulle ersätta 1års gymnasiestudier. Det är i så fall prövningar separat i varje kurs som lästes på din skola i år1. Det blir minst 8 prövningar. Kostnad för varje är 500kr, så det är minst 4.000 kr och finns ingen garanti på att du ens hittar var du kan göra prövningar. Och om du hittar och gör prövningar, finns ingen garanti på att du får godkända betyg. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nawal,
    om jag förstår dig rätt, så kom du in på SAden här skolan hösten 2020, men började inte läsa där utan flyttade med din familj till London, stämmer det?
    På gymnasiet läser man mot examensbevis, som förutsätter studier på heltid i 3 år och att man får godkända betyg i minst 90% av kurserna som ska ingå i examensbeviset. Under årskurs 1 läser man cirka en tredje del av utbildningen och lägger grund inför studier på högre nivå, i år2 och 3 samt till studier efter gymnasiet. SA är ju ett av de högskoleförberedande program och tanken är att man i första hand ska söka läsa vidare. Om man vill börja jobba snarast möjligt, bör man välja ett av de Yrkesprogrammen i stället.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Kraven för gymnasieexamen är ganska omfattande och inte är så lätta att uppnå.

    Jag tror inte du ska kunna "hoppa över" första året på gymnasiet. Det är precis som My skriver i en kommentar till din fråga så att det ej finns ngt prov som ersätter ett år på gymnasiet, utan du måste få godkända betyg i ett antal kurser. Beroende på upplägget på den gymnasieskola där du vill läsa år2, så kan du behöva göra cirka 8 till 10 prövningar, en prövning i varje kurs. Det är du själv som letar var du kan anmäla dig till prövning (när du inte läser på gymnasiet, kan du söka i hela Sverige). Det var svårt att hitta prövningar även innan "corona", och nu är det ännu svårare. Det blir också en kostnad för dig på minst 4.000 kronor, troligtvis mycket mer: för att förutom prövningsavgift på 500kr per prövning är det också så att du måste resa till och från prövningsstället (och det kan vara i en stad långt borta) och dessutom 2 ggr per prövning för att det är skriftlig del och sedan muntlig del och det ligger ofta cirka 2 veckor mellan de 2 delarna i prövningen. Sedan tar det ännu 2-3 veckor innan du kan veta vilket betyg du fick. Så, mellan anmälan till prövning och att du får betyget är det minst 2 månader. Du kan givetvis syssla med flera prövningar på en gång... men att hinna göra minst 8 prövningar (16 tillfällen: 8 skriftliga och 8 muntliga) under våren-sommaren (på sommaren är det dessutom semesterstängt på många ställen") bedömer jag som omöjligt. Jag skulle inte rekommendera ge sig in i det (även om du anser att du har kunskaper som krävs). Om vi tar matte som exempel. Du behöver få godkänt betyg i Matte 1 - se innehåll i kursen på matteboken.se/lektioner/matte-1

    På gymnasiet läser eleverna matte 1-kursen på så sätt att det är 100 undervisningstimmar + 100 timmar självstudier/läxor. Alltså lägger man 200 timmar på den kursen (och detta med lärarhjälp, delproven, möjlighet att få extrahjälp mm). Du kommer behöva skaffa sig de kunskaperna på egen hand - för att få godkänt betyg på prövningen + hitta var du kan göra prövning + resa dit minst 2 gånger + betala prövningsavgift på 500kr och betala för resor, kanske för övernattning på prövningsorten mm. Och risken finns att i slutet av detta ändå få betyget F.

    Mitt råd är därför att du söker till gymnasiet, om du vill läsa i Sverige, till hösten 2021. Om du vill läsa i Växjö, så finns det följande gymnasieskolorna som kommer anta till år1 på gymnasiet: gymnasieguiden.se/gymnasium?växjö - om du är intresserad av just Samhällsvet.programmet, så ges den bl.a på:
    Thoren-business-school-vaxjo
    Procivitas-privata-gymnasium-vaxjo
    Jensen-gymnasium-vaxjo