Elev

    Hej Detta året blir jag 20 år och har då inte rätt att gå tillbaka till gymnasiet, men om jag ska gå på komvux, hur lång tid tar det egentligen att få sin behörighet till högskola/universitet? Jag har klarat av hela åk 1 med godkända betyg i allt och jag skulle behöva göra färdigt åk 2&3:an. Tar det lika långt tid på komvux som det gör i gymnasiet?

    frågar åt en kompis.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nasredin!
    från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år kan du börja läsa på komvux. Ansökan kan du göra tidigare, under våren, men kurserna kan inte (för dig) börja innan 1 juli. Detta gäller: komvux-examen innehåller 2400poäng. Av dem 100p. komvuxarbete (eller gymnasiearbete). Kursen Idrott och hälsa1 får inte ingå.
    Jag rekommenderar att du gör planering tillsammans med SYV på komvux. Man baserar planeringen på de betyg du redan har. Om du läser på heltid, kommer det ta 2 läsår för dig att uppnå kraven för examen från komvux. Att läsa på mer än heltid brukar man inte få (av komvux). Om du är väldigt duktig och väldigt motiverad och komvux i din kommun ger dig plats på kurserna med omfattning som överstiger heltid då kan du bli klar något tidigare, men som snabbast på 3 terminer. Troligtvis kommer inte komvux ge plats på kurserna som överstiger 100% av studietakt för att det brukar de inte göra och då läser du i fyra terminer.
    Så, svar på din fråga är Ja, det tar i princip lika lång tid att uppnå kraven på komvux som på gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Fast om man läser på distans då? Genom deras olika plattformar, går det inte att läsa snabbare då?
    • Milla : Distansstudier och studier i klassrum innehåller samma antal poäng, samma innehåll och samma omfattning i % av heltidsstudier. Därför läser man både i klassrum och på distans 20 gymnasiala poäng per vecka.