Petra
    Hej!

    Jag hoppade av gymnasiet för ungefär 3 månader sedan. Pga att jag gick i natur och det var alldeles för svår och jag trivdes inte heller i klassen så väl (utfryst).

    Jag har åter aktiverat mitt lösenord och sökt mina val. Jag är uttråkad och less på att vara hemma vad ska jag göra under tiden för att uppehålla mig? Jag är snart 17 om en månad, men jag hittar inga jobb som anställer mig. Jag har varken studiebidrag heller, så hur kan jag underhålla mig själv utan pengar...? Snälla finns det hjälp för ungdomar som hamnat snett och valt fel linje? Hjälp! Jag dööör av tråkhet.....

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att det är öken att bara vara hemma och inte ha några skolrutiner. Jag tycker du kan ta kontakt med den person i kommunen som ansvarar för ungdomar under tjugo som inte har gymnasium - kanske finns det någon verksamhet som du kan ingå i - praktik? Gå in på din kommuns hemsida under utbildningsfliken så bör du kunna klicka dig fram till den gymnasieinformation som finns där.

    Ett annat alternativ är att du kontaktar ditt kommunala gymnasium och frågar om du kanske kan få pröva i vissa gymnasiekurser under våren - det innebär dock självstudier men det kan ändå vara något att göra. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv