axel

    Hej! Jag hoppade tidigare i vår av mitt högskoleprogram p.g.a. depression efter distansstudier och rester i bagaget. Jag har läst på om yrkeshögskola nu på senare tid och insett att det är mer lämpligt för mig då jag föredrar praktiskt före teoretiskt lärande. Går det att, på något sätt, "växla om" mina högskolepoäng till yrkeshögskolepoäng? Och kommer jag vara berättigad till CSN-lån/bidrag om jag "kastar" bort mitt tidigare studerande? Är nyexaminerade studenter från yrkeshögskolor lika attraktiva på arbetsmarknaden som de examinerade från vanliga högskolor/universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Axel!
    Du ställer några frågor, bl.a frågar du "Är nyexaminerade studenter från yrkeshögskolor lika attraktiva på arbetsmarknaden som de examinerade från vanliga högskolor/universitet?" och mitt svar är att studieformen Yrkeshögskola uppvisar mycket goda resultat vad gäller ge jobb direkt efter examen och många ggr redan innan examen.
    Du frågar också om studiemedel och om det går att "växla" dina högskolepoäng mot yh-poäng. Frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN. Vad gäller att "växla" poäng inom olika skolformer så finns det inte några generella regler utan en yh-utbildning kan ibland tillgodoräkna dina högskolepoäng och låta dig skippa någon eller några kurser som ingår i yrkeshögskoleutbildning men de behöver inte göra det även om innehåll i kurserna kanske är snarlik. Det är ibland svårt att bedöma om hur pass likt innehållet är och inom yh-utbildningar ingår ofta LiA, lärande i Arbetslivet (en sort praktik) och praktiken måste genomföras, oavsett om man tidigare har skaffat sig många högskolepoäng.

    Gå in på www.yhguiden.se
    Jag tycker du bör titta på ett stort antal yrkeshögskoleutbildningar och du kan söka många olika yh-utb.samtidigt. Du söker direkt till varje yh-anordnare och på så sätt kan bli antagen till alla yh-utb.som du söker samtidigt. Och du ska i så fall kunna välja sedan vilken av utb.som du tackar Ja till. Ibland går också att läsa flera YH samtidigt om de går på deltid.

    Du frågar om det är "värt det"?
    Jag måste här ställa en motfråga till dig: vilka är dina andra alternativ? Kan du få jobb nu direkt? Kan du tänka dig försöka läsa färdigt den högskoleutbildning som du hoppade av? Känner du till andra alternativ för dig i nuläget, t.ex kan du tänka dig starta eget (bli entreprenör/egen företagare)?
    Du kan söka jobb, planera starta "eget" och söka till olika utbildningar samtidigt. Sedan ser du vilka erbjudanden du får och kan då välja det alternativet som är mest passande för dig.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!