Nathalie
    Hej jag har faktiskt gett upp i matematiken och tänker söka till hotell och turism programmet (priv) men grejen är att jag är rädd att inte heller kommer kunna komma in i priv så lätt eftersom det kanske är många som söker elr jag vet nt riktigt hur det går till.. Jag kan säga att jag har betyg i svenska, engelska, fysik, geografi, bild, hemkunskap, musik, slöjd, biologi tror jag att jag kmr klara, religion och modersmål.. Är det möjligt eller omöjligt att bli intagen åtminstone.. Häller än att gå IV eller det nya namnet som jag nt riktigt minns.. Och en fråga till: är det 3 år man går hotell och turism priv eller 4 år?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Nathalie! Det var många frågor som du har, jag ska försöka hjälpa dig att få svar på dem. Alla nationella gymnasieprogram är treåriga. I vissa fall så kan man förlänga sin utbildning om det finns omständigheter som gör det nödvändigt. Det finns fem stycken introduktionsprogram ( det är det som tidigare kallades IV) idag förkortas det IM. Ett av introduktionsprogrammen är PRIV, programinriktat individuellt val, vänder sig till de elever som saknar tillräckliga betyg för behörighet till gymnasiet. De flesta saknar engelska och/eller matte. Gymnasieskolan bestämmer själv hur många platser som de vill lägga ut som PRIV-platser, det är alltid på yrkesprogram som de här platserna finns, men det kan variera från år till år vilka program som har PRIVplatser. Vid antagningen så går man på elevernas betyg även till PRIVplatserna. Man ska vara medveten om att om man blir antagen till en PRIVplats så måste man under sin gymnasietid läsa in det som man saknar från grundskolan. Det vill säga du måste under tiden på gymnasiet läsa in den matte som du saknar, du börjar på programmet som de andra eleverna men du är ju fortfarande inte fomellt behörig förrän du har ett grundskolebetyg i matte. Det är omöjligt för mig att säga hur det ser ut just i din kommun vad det gäller PRIVplatser, ta en kontakt med din SYV så kan du få hjälp med dina frågor. Försök att kämpa på med din matte även om det känns tungt just nu ;) Helena