Milla SYV på FrågaSYV
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf
    Hej Sarah!
    Det är inte omöjligt att få jobb på hotell om man läste inriktning "turism och resor" på HT men du skulle kanske kunna läsa båda inriktningar samtidigt. I programplanen på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf
    Kan du se att alla inriktningskurser som ingår i "hotell"-inriktning kan även läsas som programfördjupande och därför borde det vara möjligt att läsa båda inriktningar samtidigt. Om du tycker att det är intressant, fråga på de skolorna dit du vill söka till om de kommer att erbjuda en sådan möjlighet. Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Sarah
    Inriktningskurserna på HT, inriktning "Hotell och konferens" är
    Frukost och bufféservering
    Reception 1
    Våningsservice 1
    Konferens 1

    och på inriktningen "Turism och resor"
    Aktiviteter och upplevelser
    Hållbar turism
    Marknadsföring och försäljning
    Reseproduktion och försäljning

    Som du kan se i Programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf kan alla inriktningskurserna - eller rättare sagt FÅR alla inriktningskurserna läsas även som Programfördjupande.
    Det är tillåtet att läsa en inriktning och alla de kurser inom den andra inriktningen - som Programfördjupande.
    Hindret kan ligga i att: t.ex. schemat inte går ihop eller lärarkapacitet inte räcker till.
    På den inriktningen som du väljer - kommer du garanterat få läsa alla inriktningskurser.
    Kurser inom programfördjupningen måste du läsa á 700 poäng (sju stycken normalstora kurser) men exakt VILKA kurser just varje skola erbjuder - får man fråga på skolan.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : tack för ditt svar mikael :) men vilket finns det mest jobb inom ? hotell och konferens eller turism och resor ? och om 5 , 10 år .. kommer det fortfarande finnas jobb turism och resor? samt om jag vill jobba inom flygplatsen och flygvärdinna då är det väl bättre om jag går turism och resor eller jobba i ett turistbyrå.. men om jag går hotell och konferens vad kan jag bli än bara reception på hoteller ?
    • : jag undrar också om jag tar hotell och konferens kan jag fortfarande då kunna jobba som flygvärdinna , på flygplatsen och på ett turistbyrå?
    • : och vad gör man om man tar affärskommunikation , arrangemang,entreprenärskap och företagande ,företagsekonomi, hotelladministration , och våningsservice ? ? vad gör man på dem utbildningar?