Elizabeth
    Hej SYV!

    Lite info innan jag ställer min fråga:
    - Går andra året på IB programmet (egentligen year one DP)
    - Ska söka till HP
    - Ska söka till Tisus då jag inte har valt svenska inom IB
    - Under våren kommer jag att ha mocks och därmed få predicted grades, alltså inte slutliga betyg men betyg som ändå kan användas för universitet

    - Tar svenska universalist emot predicted grades?
    - Om jag gör HP och får poäng som tar mig in på linjen jag siktar på, och klarar Tisus, kan jag ändå ansöka om att börja universitet trots att jag inte är helt klar med gymnasiet. För jag kommer då ha fått behörighet i dem ämnen som krävs, genom predicted grades.

    Vänliga hälsningar från Elizabeth

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elizabeth!
    enligt de uppgifter vi på FRåGA SYV har, så tar inte svenska universitet emot "predicted grades". För att påvisa att du är behörig sökande (har Grundläggande behörighet) behöver du ha IB-diplom, vilket du kan få först i slutet av år2 på IB-programmet, alltså i slutet av hela IB-diplomaprogrammet. Du får gärna ta del av informationen på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate
    Att göra högskoleprovet kan jag rekommendera. Det finns inga nackdelar i att ha gjort högskoleprovet. Om du gör högskoleprovet flera gånger, kommer det högsta resultatet gälla så länge provresultatet är giltigt (tidigare var giltighetstid fem år men sedan blev det förlängt till 8 år).
    Vad gäller TiSUS så är det en svår test och enligt de flesta är det lättare att få godkänt betyg i gymnasiala kurser Svenska 2 och 3 (eller svenska som andraspråk 2 och 3) än godkänt resultat i TiSUS-testet. Jag kan därför rekommendera att du försöker läsa svenska (om möjligt) under din gymnasietid. Om man vill gå högre utbildning med undervisningsspråk svenska och/eller jobba i Sverige, är det alltid bra att kunna så mycket svenska som möjligt. Att ha godkänt resultat i TiSUS-testet räcker på att påvisa att man är behörig, men det är ju jättebra att kunna ännu mer svenska t.ex många fler svåra svenska ord, facktermer och dialektala uttryck också, för att det är ofta en stor fördel både inom högre utbildning och inom jobbet, om man jobbar i Sverige eller utomlands men "mot" svenska kunder.