A
    Hej, är det så att alla skolor använder högskoleprovet endast som ett skiljekriterium gällande läkarutbildningar?
    • : "Dessa lärosäten har antagning med HP-urskiljning inom kvoterna BIEX, BI och BII: Karolinska Institutet Lunds Universitet Uppsala Universitet Göteborgs Universitet (hälften av platserna) Linköpings Universitet Umeå Universitet Örebro Universitet Detta lärosäte har antagning utan HP-urskiljning inom kvoterna BIEX, BI och BII: Göteborgs Universitet (hälften av platserna)" - Läkarstudent.se
    • Anna : Tack Hickmat för din kommentar!
    • : Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Man söker i HP-urvalsgruppen (om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet). Och utanför det, så kan HP-resultat även (vid behov) användas som skiljekriteium i Betygs-grupperna (BI, BIex och BII).

    Så det är mycket bra att ha gjort HP och speciellt om man söker Läkarprogrammet.

    Hälsningar

    Mikael