Therese
    Hej,

    Velar otroligt mycket kring om jag ska jobba med HR eller som SYV i framtiden och vilken utbildning jag ska söka.

    Min fundering:
    Om man läser till SYV på ex. Stockholms universitet. Kan man tillgodoräkna sig någon av kurserna om man skulle vilja komplettera i framtiden och få en kandidatexamen inom HR? Ex. sociologi, pedagogik, psykologi

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,
    SYV-programmet (när jag läste det) inkluderade en "valfri termin" (inte helt valfritt men vi fick välja mellan ett antal samhällsorienterade kurser som vi kunde läsa på olika lärosäten... så det var 30hp "fritt val" men resterande fem terminer var det exakt samma kurser som alla läste, alltså "standard": alla läser samma upplägg, går på samma antal "praktik-veckor" (minst en av veckorna skulle vi göra på AF) - alltså var det mycket strikt vad man skulle läsa för att kunna få ut examen. Så lyder reglerna när det handlar om yrkesexamina
    Men vad gäller många andra examina, t.ex "kandidat inom HR" så kan många olika upplägg finnas på olika lärosäten och det är inte heller omöjligt att sätta ihop sin egen examen av fristående kurser, men det är ju den institutionen där du ska ta ut examen som ger svar på vad de kräver av dig (i alla fall just nu); reglerna förändras också över tid och de svar du får idag kanske inte alls gäller om några år.
    Någonting från SYV-programmet borde, enligt min mening, kunna tillgodoräknas inom "kandidat inom HR" (i alla fall på något lärosäte, men frågan är om du kommer fritt kunna flytta inom Sverige till just det lärosäte där kurserna skulle kunna tillgodoräknas, för att t.ex "spara" en eller 2 terminers studier?). Det kan av praktiska skäl vara bättre att läsa ännu ett program i sin helhet (t.ex för att slippa flytta och även kunna välja det programmet som du helst vill ta examen från, i stället för att välja det programmet det några kurser kan bli tillgodoräknade).