Louise

    Hej! Jag ska bestämma mig för vilken utbildning jag vill börja på och har bestämt mig för att jag vill jobba inom HR men har kollat på två olika utbildningar. Antingen Personalvetare på Örebro universitet där man tar en kandidat i sociologi eller Human Resources på Jönköping universitet där man tar en kandidat i företagsekonomi. Jag tycker sociologi är intressant och speciellt psykologi men gillar också entreprenörskap, tänker att det kan vara nyttigt med företagsekonomi i grund då. När jag gjort jobbsökningar kan det i flera annonser stå att de söker någon med antingen kunskap i sociologi/psykologi/arbetsrätt/företagsekonomi. Vad kan det finnas för fördelar respektive nackdelar med dessa och vilken riktning karriärmässigt kan man ta med respektive?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    inom "personalhantering" är yrken i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa "vem som helst" - det är varje arbetsgivarens bedömning som gäller, vilken utbildning hen tycker passar bättre på just den aktuella arbetsplatsen. Som SYV kan jag endast utgå från de uppgifter som kommer från arbetsgivare (några arbetsgivare) och de sakkunniga inom branscher och jag kan säga som så att bekräftade/dokumenterade kunskaper och erfarenhet av att ha arbetat inom områden som EKONOMI, ARBETSRÄTT, KONFLIKTHANTERING - i första hand, och med gruppdynamik, samhällskunskap och ledarskap - i andra hand brukar efterfrågas.
    Exakt vilken utbildning kommer bli mest fördelaktig just för dig kan jag inte svara på. Du får gärna samråda med studievägledare som jobbar på de högskoleutbildningar som du är intresserad av. Det är också bra att titta i många jobbannonser: vad arbetsgivare skriver om önskade kvalifikationer för sökande till de jobben som du siktar på.
    Hälsningar
    Peter