Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Martina,
    HR-specialist är i Sverige ett icke-reglerat yrke; alltså, arbetsgivaren bestämmer vilken utbildning hen önskar att man har och vilka arbetsuppgifterna blir.
    Fråga SYV kan inte veta hur de olika arbetsgivare kommer att tänka när du söker jobb. Den utbildning du nämner i din fråga är på 2,5 år (eller i alla fall motsvarar - som de utbildningsansvariga skriver på hemsidan sin - en 2,5 årig heltidsutbildning. det är vanligt att man läser sådana utbildningar på distans på längre tid, t.ex om man jobbar samtidigt kanske man orkar endast läsa på halvtid och då tar det fem år i så fall.
    Hur arbetsmarknaden ser ut om 5 år, är det ingen som vet. Det finns prognoser, men de kan "slå fel".

    Min och mina kollegors erfarenhet säger att arbetsgivare känner till och "litar på" i första hand högskole- och Yrkeshögskoleutbildningar, då de är noga kontrollerade av staten och håller tillräckligt höga standarder.
    Om hur bra en privat utbildning är - kan man bara gissa... Den kan vara mycket bra, men hur ska du bevisa det? Du måste då först få jobb för att kunna bevisa att du kan mycket. Kanske kan man göra det genom praktik. Om du, t.ex går den utb., som du nämner i din fråga men ej får jobb direkt efter, försök få en praktikplats på ett företag eller i en organisation där du vill senare få jobb; genom praktik kan du i så fall visa vad du "går för".

    Vänligen
    Julia syv