Hej Karolina!
    Är det Hud- och makeup stylist du vill läsa på gymnasiet? Den här utbildningen, alltså http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/oevriga-hantverk ?

    För behörighet är det
    godkända betyg från vårterminen i åk9 i grundskolan i 8 olika ämnen, av dem svenska, engelska och matematik. Har man de betygen, är man BEHÖRIG.
    En annan sak är att just FÅ EN PLATS - om antal sökande är fler än platser, uppstår det KONKURRENS.
    Konkurrerar ... gör man med sina betyg. Ju högre Mtv eller Jmr (summan av betyg från åk9) desto större chans man har att komma in.
    Hur höga betyg kommer att kravas i framtiden, är det ingen som vet. Det som utgör svar på den frågan är
    1. antal platser på utbildningen
    i relation till 2. hur höga betyg har de som söker och
    3. hur många är de som söker.

    Eftersom vi inte kan veta vem som kommer att söka i framtiden och vilka betyg de kommer att få, kan ingen svara på frågan, exakt hur höga betyg som kommer att krävas.

    Det du kan göra är att kämpa för så höga betyg som möjligt. Betyg i Moderna språk på grundskolan ger extra poäng.

    På länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Hud&program=20&orientation=60&variant=&county=&order=school kan du se skolornas presentationer.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA