Nadja

    Hej! Jag går i nian och ska göra mitt gymnasieval men jag vet inte vad jag vill. Jag blir jättestressad och vet inte om jag ska välja naturprogrammet eller humanistiska programmet. Jag har bra betyg så jag är inte orolig över att jag inte ska komma in någonstans. Jag själv har kanske inte riktigt tänkt att jag har det lätt i skolan, men jag antar att jag har det? Jag har inte svårt att få höga betyg om jag pluggar. Matte tycker jag om och har inga problem med. Jag har A i de flesta NO ämnena nu, tror det är pga de nya läroplanen (lgr22) som ger lärarna lite större frihet. Men jag har aldrig varit jätteintresserad av NO även om det kan vara roligt ibland, de ämnena är inte riktigt det som får mig att känna den här "glöden" om man säger så. Jag undrar om jag ändå skulle kunna trivas på natur? Jag passar bättre ihop med mer studiemotiverade personer, vilka jag antar många väljer natur. Jag vet inte vad jag ska bli i framtiden och därför verkar natur som en bra och bred linje. Men jag har hört att man inte ska välja inriktning på grund av hur breda de är och undrar om det är sant? Jag har även hört det sägas till mig att naturprogrammet är det program som är mest likt grundskolan, vilket lockar mig. Stämmer det? Om man bara tänker intressemässigt så tycker jag bättre om de humanistiska ämnena, jag gillar språk och filosofi och har en dröm att bli författare. Men jag har aldrig haft några av de ämnen som är i programmet förutom språk så vet inte om jag faktiskt tycker det är roligt i praktiken. Vi har bara en skola som har hum där jag bor och jag har pratat med de och de verkar ha väldigt små klasser och läser kurser med andra inriktningar också, vilket jag inte vet hur jag känner inför. Jag är lite orolig att jag ska få för lite utmaning om jag väljer humanistiska, då man bara läser matte 1b, även om jag vet att man kan lägga till matte 2 och 3 senare. Men samtidigt är jag rädd att det ska bli för stressigt och jobbigt med natur, då jag inte brinner för NO. Har ni några tips om hur jag ska tänka? En annan sak värt att nämna är kanske att jag tycker att det kan var jobbigt att skriva faktabaserade texter (speciellt om man måste göra egen research) och att jag till exempel föredrar att skriva krönikor över debattartiklar. Att googla upp fakta att skriva texter om / använda i sin text, är inte riktigt min grej. Jag förstår också bättre om någon förklarar saker för mig och om jag får ta anteckningar än om jag måste googla och läsa från faktatexter online. Vet inte om man får sådana uppgifter på gymnasiet eller om det bara är min skola som är lite konstig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja,
    gymnasieval är ett viktigt val men inte "livsavgörande". Det går att både skaffa sig kunskap utanför skolan och komplettera med kurser efter gymnasiet. Det finns möjlighet att lära sig saker på andra ställen än den formella skolan, t.ex kan man bedriva självstudier, delta i kulturskolans verksamhet, bli medlem i någon förening, och språk kan man t.ex lära sig genom språkresorna. Om du vill lära dig någonting, finns det möjlighet att göra det, oavsett vilket program du kommer att gå på gymnasiet.
    T.ex finns kurser i matematik upplagda för repetition och självstudier på en mycket bra gratis sajt www.matteboken.se
    Det finns möjlighet att låna böcker på biblioteket; annars så ger internet oändliga möjligheter för informationsanskaffning. Du skriver om att du gillar få saker förklarade för dig och tycker mindre bra om att söka upp fakta på egen hand, men det är i så fall kanske ett utvecklingsområde för dig: någonting som du vill och kan bli bättre på! Glöm inte att "övning ger färdighet"! :)
    I framtida studier och i arbetslivet kommer du behöva söka upp kunskap på egen hand. Det är inte så att det alltid finns någon som kan förklara som lärare på grundskolan gör. På gymnasiet får eleverna ta mer eget ansvar. Gymnasieskolans uppgift är inte endast att "servera kunskap" men även lära eleverna att planera sina studier, söka upp information på egen hand, sammanställa den, dra egna slutsatser och kunna "backa upp" sin åsikt med fakta och bli mer och mer "självgående" som studerande och blivande yrkesverksam person.
    Men även om gymnasieval är inte helt avgörande för din framtid, är det ändå ett viktigt val. Jag förstår det som att ditt val står mellan NA och HU och att du vill gå på gymnasiet i Västerås. Rudbeckianska gymnasiet erbjuder båda inriktningar på HU och båda inriktningar på NA. Annars, så erbjuds NA på totalt 7 gymnasieskolor i Västerås.

    Mitt råd till dig är att du bokar "prova-på" dagar på båda programmen och du kan prova.på (skugga en elev eller en klass) på flera gymnasieskolor på NA. Genom att bli "elev för en dag" kan du känna in atmosfären på skolan, träffa elever som går på den utbildningen som du funderar på att söka till, sitta på lektionerna och även testa hur lunchen smakar i skolrestaurangen. Förutom kursinnehåll i gymnasieprogrammen är även andra saker av ganska stor betydelse för de flesta elever: restid till-från skolan, om det är en stor eller en liten skola, inredning av lokaler i vilka skolan ligger, och "annat" som t.ex möjlighet till utlandsresor under gymnasiestudier (som är ganska sällsynt men kan ibland erbjudas till eleverna... läs på skolans egna webbplatser och fråga skolpersonal om det).