Cornelia
    Hej!
    Jag tycker om språk och skulle tycka att det var enormt kul att läsa det på gymnasiet. Jag vill även jobba internationellt, är hum-språk rätt val? Samtidigt som det vill jag även läsa entreprenörskap, finns det skolor inom Stockholms län som erbjuder entreprenörskap eller liknande som individuellt val? Om inte, skulle jag kunna välja matte 2, 3 och sedan kunna läsa entreprenörskap/ekonomi på högskolan?
    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Det är jätteroligt att du gillar språk och vill läsa entreprenörskap också och du kan läsa språk som programfördjupning på ekonomiprogrammet också och som individuellt val. Du kan läsa två olika språkkurser varje läsår på ekonomi. Jag råder dig fundera på mitt förslag. Återkom sen! Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen, fråga på skolorna när du går på öppet hus eller maila/ring - om de planerar att erbjuda Italienska inom Moderna språk. Det är sällan det finns fler en EN LÄRARE som kan undervisa i Italienska och den läraren kan bli föräldraledig till exempel och då kanske situationen ändras och skolan kan inte erbjuda just det språket. Det är svårt att till 100% garantera att undervisning i sådana lite mer ovanliga språk kommer att erbjudas. Något modernt språk kommer givetvis att erbjudas på skolan.
    Annars så kan man läsa Italienska på andra ställen än i skolan - t.ex. på en kvällskurs på ett studieförbund.
    Med vänlig hälsning Mikael Syv
    • : Vilka skolor (inom Stockholm) erbjuder språk som programfördjupning/individuellt val på ekonomiprogrammet?
    • Mikael : Språk finns på alla skolor men det är inte alla språk som finns. Vilket/vilka språk vill du läsa? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Jag läser franska nu, men vill läsa italienska också. Därav funderar jag på hum-språk, men jag vill läsa entreprenörskap vid sidan om/programfördjupning/individuellt val. Tacksam för svar.
    • Milla : CyberGymnasiet erbjuder Italienska för nybörjare och fortsättningskurser.
    Läs alla kommentarer