Vuxen

    Hej Jag undrar om det finns någon utbildning så man kan jobba med hr på Yrkeshögskola? jag vet om att det finns på antagning personal och arbetslivsprogrammet. Men finns det på yrkeshögskola? Jag vill jobba som Hr-chef, Hr-administratör, något inom Hr

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sabina,

    utbildningsutbud förändras, och nya utbildningar kan tillkomma inom yrkeshögskola (varje år i januari fattas beslut om nya utbildningar men även när som helst på året kan ngn ny utbildning "dyka upp"), så man får hålla koll på www.yhguiden.se
    Exempel på yh-utb. som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig:
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/redovisningsekonom
    campus-varnamo/produktionsutveckling
    affarshogskolan/payroll-controller
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult

    • Vuxen : när jag ska ansöka yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult så kommer en lista fram med olika alternativ är Affärsinriktad Redovisningsekonom , Gävle/Hudiksvall rätt vald?
    • Julia :

      Om du vill göra ansökan till någon av yrkeshögskoleutbildningar på Affärshögskolan med start HT21, då är länk till sidan där du gör ansökan: apply.yh-antagning.se

    • Julia : Allmänt gäller: ansökningar till yh-utbildningar kan gå på olika sätt hos olika utbildningsanordnare. Information bör finnas på utbildningens egen hemsida om hur man ansöker. om man ej hittar, var god kontakta de som är utbildningsansvariga/kontaktpersoner på den aktuella utbildningen.
    • Vuxen : Jag förstår att nya utbildningar kommer och går, men jag undrar på antagning förutom personal och arbetslivprogrammet finns det en annan utbildning som man kan bli HR av också? eller är det endast de? jag vill studera i dalarna/gävle eller på distans om det är en ort längre bort.
    • Julia : Inom HR kan man jobba med Ekonomiprogrammet (kandidatexamen i ekonomi, som exempel) + att man läser några kurser inom juridik (personalrätt), konflikthantering, gruppdynamik och liknande. Finns också exempel på att man blir personalchef med utbildning/examen från socionomprogrammet. Inom HR kan man jobba med diverse olika utbildningar, men det är svårt att få jobb, oavsett vilken utbildning man har. Många ggr är det lättare att få jobb om man i grunden är Ekonom; detta pga ekonomi är det centrala i företagens existens (har man inte råd, går företaget i konkurs). Så, det kan vara en bra idé att överväga läsa mot kandidatexamen i ekonomi.
    Läs alla kommentarer