Leonarda

    Hej, jag är väldigt intresserad av språk och teater. När jag blir stor så skulle jag vilja jobba inom språk och teater som t.ex skådespelare, manuskrivare, författare eller något annat inom språk och teater. Jag är väldigt bra på språk och älskar att skriva berättelser, manus och gillar även att skådespela. Därför frågar jag vilket av teater och humanistiska skulle vara bättre. Jag såg en Fransk skola i Stockholm o jag älskar franska och kanske skulle vilja gå dit även om jag är inte svensk eller fransk. Vad kan man göra efter humanistiska programmet? Vad kan man göra efter teater programmet? Kan man gå på teater högskolan efter humanistiska eller kan man det bara efter teater linjen? Någon av dom två skulle passa mig, men jag är inte säker vilket av dem. Skulle humanistiska eller teater mer passa mig om jag vill typ jobba inom teater och språk? Och jag undrar hur hög intagningspoäng är för att komma in i dessa två olika programmet.

    • Anna : I vilken stad kommer du att söka till gymnasiet?
    • :

      Jag bor i Borås men tänkte kanske att söka i en annan stad t.ex som Stockholm där jag hittade franska gymnasiet med inriktning humanistiska. Eller kanske så söker jag i Borås men vet inte än

    • Anna : Det är för långt att pendla från Borås till Stockholm. Vad säger dina vårdnadshavare och var skulle du bo i Stockholm?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    inriktning Teater på ES och inriktning Språk på HU erbjuds i Borås, enl.vad jag vet endast på Bäckängsgymnasiet

    och jag hoppas det blir möjligt under nästa år att besöka mässor, öppna hus och även skugga/testa bli elev för en dag på gymnasiet och i så fall vill jag råda dig testa/"skuga" både på utbildningen Teater och på utb.Språk - och du kan då också prata med lärare och elever på de utbildningar.
    Allmänt gäller: det krävs inte ngn speciell utbildning från gymnasiet för att senare läsa teater-utbildningar eller kunna jobba inom teater (det skadar givetvis inte att ha gått inriktning Teater på gymnasiet, men det är inte ett krav). Vad gäller språk, så kan man börja läsa språk (ett nytt språk, som nybörjare) även som vuxen - bl.a på komvux eller på högskolenivå men det är mycket lättare att lära sig nya språk och även bli bättre på "gamla språk" när man är yngre.

    Att "jobba inom språk" kan man på många olika sätt, t.ex som översättare/tolk eller som språklärare. Man ska kunna de språken som man jobbar med eller "mellan" så bra som möjligt och det är därför bäst att börja lära sig språk så tidigt som möjligt och fortsätta "förbättra" kunskaper i de språk man redan kan - kontinuerligt. Språk (och även andra ämnen) kan man lära sig även på andra sätt än genom att läsa gymnasiala kurser i språk, men om du är mycket intresserad av språk och vill jobba med det - så skulle jag råda dig att starkt överväga söka till HU/Språk på gymnasiet.
    Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/sprakyrken
    vänligen
    ANNA