Zehra
    Hej! Nästa år kommer jag gå ut nian och innan det kommer jag välja vilken linje jag ska gå i, men jag är verkligen fast mellan humanistiska programmet och hotel & turism. Jag är en person som älskar språk, kultur och religion väldigt mycket och min dröm är att jobba med någonting inom det, dessutom, kunna flytande spanska och åka på en latinamerika + spanien tour. Möjligtvis så kommer jag bo och jobba i ett spansktalande land så, jag vet verkligen inte vad jag ska bli när jag blir "stor" och vilken linje man ska gå i för det jobbet. Jag är väldigt intresserad av humanistiska programmet och hotel & turism, som jag har hört så är hotel & turism programmet ett slapp gymansium och det är ju någonting vi alla vill ha men på andra sidan så har humanistiska programmet flera "dörrar" öppna. Så min fråga är egentligen vilken linje ska jag välja för att unna jobba med det jag älskar?

    och nej jag vill inte direkt bli en tolk i spanien som översätter från svenska till spanska för ett svenskt barn..

    Åh snälla hjälp mig, jag har ångest..

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan , programmen du väljer mellan är ganska olika i sin karaktär så du ska väl först fundera över vad du helst vill göra här och nu och hur du vill att dessa tre år ska se ut.

    Går du Hotel/Turism så kan du läsa lika mycket engelska som man gör på Humanisktiska programmet och inom Individuella valet kan du kanske läsa lite språk - beror dock på om skolan har det. Men du koncentrerar dig mer på programmets yrkesinriktningar som är hotel och turismbranschen med varierad klassrumsundervisning och praktik.

    På Humanistiska programmet har du mycket mer språk om du väljer språkinriktningen och många fler och större teoretiska kurser så du måste vara beredd på att lägga ner mycket tid på dina studier. Du har heller ingen självklar praktik så det blir mycket skolplugg. Men du kan läsa mycket spanska och andra språk. Till Spanien och ut i världen kommer du nog ändå - oavsett program om du har det drivet - men vill du fortsätta mer direkt på högskolan och plugga språk t.ex. så kanske Humanistiska kan vara ett smart val. /Lena, Syv