Saga
    Jag har jättesvårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Jag brinner verkligen för språk och har väldigt lätt att lära mig dem (jag talar Svenska, Engelska och spanska flytande och pluggar även Mandarin, Franska och lite Latin), och jag är verkligen intresserad av den humanistiska linjen med inriktning språk. Men jag är även super intresserad av djur (speciellt hästar och mer exotiska djur så som ormar, spindlar och även andra zoo-djur), och vill plugga naturbruk inriktning djur. Jag klyvs emellan mina två intressen och finner det omöjligt att välja. Jag vill plugga språk samtidigt som jag pluggar praktiskt med djur.

    Jag antar att min egentliga fråga är hur man väljer utan att tappa ett annat intresse på vägen? Hur avgör jag vad som är viktigare för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Saga,
    jag förstår att det kan vara mycket svårt att bestämma sig - när du har så varierande intressen, som tyvärr inte finns att kombinera i en och samma gymnasieutbildning.
    En lösning skulle kunna vara att hitta en gymnasieskola som erbjuder både Humanistiska programmet, inriktning språk & Naturbruk, inriktning Djur - då skulle du kunna läsa ett av programmen men välja kurser inom Individuellt val från ett annat program.

    Jag hittar ingen gymnasieskola i närheten där du bor, som erbjuder både de utbildningarna men du kan t.ex. fråga om det finns en överenskommelse mellan skolorna om någon sort "gemensam gymnasieskola" för att elever skall kunna läsa kurser från ett annat program /på en annan skola/.

    Alla gymnasieelever har, nämligen, kurser inom Individuellt val, 200 poäng - att välja fritt bland alla kurser som finns på skolan /eller inom det gemensamma gymnasieskolan/.

    Du blir kanske tvungen till slut välja söka HU eller NB och ha det andra intresse som "fritidsintresse".
    För att kunna välja - tänk på följande:
    - vill du bara lära dig olika språk för att kunna prata/skriva - eller är du intresserad av Språkets UPPBYGGNAD, HISTORIA /hur språket har tillkommit; hur pratade människorna förr i tiden, men inte gör nu - t.ex. är Latin obligatorisk på Humanistiska programmet och det språket talas inte av någon folkslag sedan länge/?
    - djurintresse: vill du lära dig TA HAND OM DJUR - mocka i stallet, borsta hästarna, ta hand om dem när de är sjuka, vårda dem eller om du vill lära dig "teori" kring djur: vilka arter de tillhör, hur är djuren släkt med varandra, hur man tar fram nya raser av hundar t.ex.?

    I fall du är mest intresserad av att tala/skriva på olika språk inte i första hand vill lära dig språkets uppkomst & historia eller språkteori - då kan det vara klokt att välja NB, djur - eller NA, naturvetenskap (om du t.ex. vill satsa på att bli Veterinär - då är NA att rekommendera)
    och språk läser du "vid sidan av" i så fall - inom det gemensamma gymnasiet, om det finns, eller t o m på fritiden.

    I fall du väljer söka HU i första hand, tänk på att du kan - inom Programfördjupningen på HU - läsa en kurs Entreprenörskap, 100 poäng, och Naturkunskap 2, 100 poäng & Rätten&samhället, 100 poäng.

    I fall du väljer söka NB i första hand, tänk på att det är bra att läsa Svenska 2, 3 och Engelska 6 - för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier. Som programfördjupande på NB kan man välja läsa bl a Besöksnäringen, Aktiviteter&upplevelser, Aktivitetsledarskap, Kommunikation, Geografi 1, Personlig försäljning 1, Entreprenörskap&företagande.
    Detta skriver jag för att påvisa att det kanske går att kombinera dina två intressen på ett framgångsrikt sätt.

    Jag skall fundera lite till på din fråga /som är lite ovanlig och mycket intressant!!!/ och återkommer i fall jag kommer på ngt. bra tips till dig.
    Hör gärna av dig igen och berätta hur tankarna kring ditt gymnasieval går. Har du varit på någon gymnasiemässa & öppet hus?
    Ett råd till dig är att du bokar "skugga en elev" både på HU och på NB och är med en dag på varje av programmen och kanske ännu en dag på Naturvetenskapsprogrammet.

    Bästa hälsningar & hoppas vi hörs snart igen!
    Anna SYV