Ida
    Hej! Jag går humanistiska och vill bli jurist. Jag kommer läsa Filosofi A och Historia 2b -kultur. Kommer jag få 0.5 respektive 0.25 meritpoäng för se kurserna?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    du läste kanske någonstans om att Områdeskurser kan också omräknas till meritpoäng & kan ge max 1,0 poäng.
    (•En områdeskurs som omfattar minst 100 poäng ger 0,5 meritpoäng.
    •En områdeskurs på 50 poäng ger 0,25 poäng.
    För att få 1,0 meritpoäng krävs antingen: två kurser om 100 gymnasiepoäng eller en kurs om 100 gymnasiepoäng + två kurser om 50 gymnasiepoäng.)

    Du skriver att du kommer att läsa "Filosofi A" /jag tror du menar Filosofi 1, som är en 50 poängs kurs/ och Historia 2b - som är en 100 poängs kurs, och du har du räknat ut att du borde få 0,75 meritpoäng när Områdeskurserna omräknas, men...
    läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad_Brand/Omr%c3%a5desbeh%c3%b6righeter_april_2012.pdf
    Av information på www.antagningen.se framgår det att Områdeskurserna gäller bara sökande som läst enligt de kursplaner som infördes hösten 2000 respektive 1 juli 2001.
    Om jag inte misstar mig, laser du enligt kursplanerna som infördes under 2011.

    Det var därför jag skrev i mitt förra svar till dig att du inte kan få meritpoäng för kurser i Historia och Filosofi. Mitt förra svar var inte så utförlig. Nu har jag försökt lite mer detaljerat förklara hur jag menar och varför jag svarade NEJ på din fråga.

    Vänligen
    Ludmila, SYV