Emmie

    Hej! Jag går just nu i åttan och funderar att börja på humanistiska programmet på spyken i Lund när den dagen väl kommer. Har ni eller du några tips eller råd inför denna linjen och med inriktningen kultur? Är detta programmet och inriktningen bra om man vill jobba som journalist? Fler läxor och prov än andra ämnen? Krävs det höga poäng för att komma in just där etc...

    Mvh Emmie

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emmie,
    utbildningsutbud kan förändras... det finns ingen 100%-garanti på att just den gymnasieskola kommer från hösten 2020 erbjuda just HU, inriktning kultur >>>.
    Spyken >> bjuder på infokväll den 11 januari 2019 kl.17; jag vill råda dig att besöka den. Du kan då se skolan och ställa frågor till lärare, elever och annan skolpersonal; du kan också passa på och fråga om deras framtida planer - om de har för avsikt att erbjuda HU, kultur även från nästkommande höst.
    *****
    Ang. yrket Journalist >> - så kan man bli det med diverse olika utbildningar "i bagaget". Det finns också olika sorters journalister och det finns också många exempel på att man kombinerar yrken journalist-och-fotograf, t.ex eller specialiserar sig som Resejournalist >>.

    • : Tack Anna för informationen! Själv hade jag tänkt att skugga på skolan i början på februari nästa år för att verkligen få uppleva hur det är att gå där. Har du någon aning om vart man kan praktisera som blivande journalist? Helst inom Skånes gränser.
    • Ludmila : ang. "praktisera som blivande journalist" - är det PRAO du menar? en svår fråga om praktik, för det kan också bero på Vilka veckor det gäller... vissa veckor kanske kan en arbetsplats ta in på praktik, men just de veckorna som just din skola ska ha PRAO, kanske de inte kan ta emot. Arbetsplatserna måste inte ta in praktikanter, och kan också ändra sig när som... de som brukar ta emot, kan tröttna på det och börja säga Nej. Det är alltså en svår fråga om var man kan gå på PRAO.
    • : Inte PRAO, men praktik.
    • Julia : PRAO är Praktisk Arbetslivsorientering, dvs praktik. Så PRAO är EN SORT praktik; det finns också andra sorters praktik; vilken sort "praktik" menar du? När skulle du gå på praktik, kanske menar du på sommarlovet, utanför skolan? Kika också gärna på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    • Julia : Jag har nu postat svar, se nedan.
    • Julia :

      Ang. försöka hitta pratik hos en journalist: en sakkunnig rekommenderar att i första hand vända sig till små tidningsredaktioner, ex. till Personaltidningar på universitetet, gratistidningar osv. Fråga dem sedan direkt genom att knacka på dörren eller genom att ringa direkt.

    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emmie; jag vill ge råd att kanske börja med att försöka få några Intervjuer med journalister (kanske per telefon eller Skype) där du ställer frågor om deras yrke; sedan kanske du har tur och kan komma på ett Studiebesök på någon arbetsplats där journalister arbetare och sedan om du har ännu större tur, kanske du kan få komma på en eller 2-veckors praktik (PRAO, PRaktisk ArbetslivsOrientering) eller på någon annan sort praktik.
    Redan under en intervju kan du få reda på mycket viktiga saker som har med yrket Journalist att göra... och så är det lättare att "få in foten" på en arbetsplats där journalister kan arbeta, ex. tidningsredaktion.
    Problemet med att komma på praktik hos en journalist kan vara flera:
    - många journalister frilansar och har ingen arbetsplats (de reser, jobbar hemifrån, sitter och skriver på caféer, på bibliotek mm.) och "hänga med" en sådan frilansande journalist kanske du inte får... både för att hen inte har tid eller lust att ta hand om en praktikant + av säkerhets skäl och "försäkrings-problematiken" (som praktikant bör man vara försäkrad, i fall ngt händer och man blir skadad och bör i så fall ha rätt till kompensation);
    - på många ställen där journalister arbetar, ex. Radio, TV, tidningsredaktioner - har de väldigt mycket att göra, det är "hektisk arbetsmiljö" och är rätt så osäkert om de vill/kan eller får ta emot praktikanter; chefen kan bestämma att de inte har tid att ta hand om praktikanter ... Exempel på ett svar man får när man söker möjlighet till praktik är: "Det är svårt att hitta praoplatser idag, vi har väldigt slimmade organisationer: inte mycket utrymme för handledning. Och tar emot praktikanter från journalistutbildningarna. Det är vad vi brukar mäkta med." - så är det alltså endast när man går på journalistutbildningen /på eftergymnasial nivå/ som man kan komma på praktik... suck. :(
    *******
    I din kommun kan någon sort Praktik-databas finnas och Praktiksamordnare och SYV-ar som jobbar i din kommun bör i så fall ha tillgång till den och kan se om någon arbetsplats där journalister kan finnas, finns med i databasen som anmälde sig att de vill ta emot praktikanter.
    Ett annat alternativ är att du frågar alla dina bekanta om de känner någon som arbetar på en arbetsplats där också journaliter arbetar och kan i så fall "lägga ett gott ord" för dig...

    Lycka till!
    Julia syv