Ella
    Hej! Jag är en tjej som skulle vilja jobba med människor, men framförallt få resa i mitt jobb och uppleva språk, kulturer, historier, människor och platser så mycket som möjligt. Antingen tänker jag läsa humanistiska programmet och sedan läsa vidare till journalist (men att bli journalist är oerhört svårt har jag hört) eller så läser jag Hotel&Turism med inriktning på Turism (sen kanske läsa vidare till guide eller reseledare) Vad tror du skulle passa mig bäst? (PS. kan man läsa olika språk på Hotel&Turism programmet?)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag håller med svaret du fick av Magnus! När det gäller vilket program du ska gå så spelar det nog ingen roll eftersom du verkar ha ett driv som nog gör att du kommer uppfylla din önskan att resa. Jag tror inte valet av program avgör det. Programmen är dock ganska olika i sin karaktär så du ska väl först fundera över vad du helst vill göra här och nu och hur du vill att dessa tre år ska se ut.

    Går du Hotel/Turism så läser du lika mycket engelska som man gör på ett högskoleförberedande program och inom Individuella valet kan du kanske läsa språk - beror dock på om skolan har det sedan koncentrerar du dig mer på programmets yrkesinriktningar som är hotel och turismbranschen med varierad klassrumsundervisning och praktik.

    På Humanistiska programmet har du mycket mer språk om du väljer språkinriktningen och många fler och större teoretiska kurser så du måste vara beredd på att lägga ner mycket tid på dina studier. Du har heller ingen självklar praktik så det blir mycket skolplugg. /Lena, Syv