Hej Shahad!

    på Samhällsvetenskapsprogrammet är kursen matematik 2b obligatorisk. Betyg i den kursen måste ingå i Examensbeviset från Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Om du har godkända betyg för övrigt och F i matte 2, uppfyller du kraven för gymnasieexamen och kan få Examensbevis. Dock kommer F betyg "dra ner" medelvärde ganska mycket och det blir svårare att konkurrera om plats på en eftergymnasial utbildning.

    Finns det ledig plats på Samhällsvetenskapsprogrammet i åk2 till hösten? Har du frågat om det?

    Annars så skulle jag kanske råda dig att fundera på att byta till inriktning Kultur på Humanistiska programmet eller till inriktning Estetik och Media på Estetiska programmet. De utbildningar inkluderar inte matte 2 och de är ganska lika den utbildning som du läste i åk1 på HU (jag menar att det skulle kunna gå att bygga vidare på, utan att behöva gå om ett år).

    De utbildningar som jar "rekommenderar"ovan, finns tyvärr inte på din skola. I så fall skulle du behöva byta skola också.

    Undrar vad är anledning till varför du vill byta?

    Bästa hälsningar

    ANNA