Victoria
    Sista dagen för gymnasievalet var igår och kan därför inte bli ändrad nu. Jag har haft problem med att välja vilket gymnasium jag vill gå, och igår gjorde jag beslutet som främst berodde på vad andra människor hade sagt åt mig att gå någonstans. Nu inser jag att det gymnasium jag har på första val är inte det jag söker eller vill (hört dåliga saker, mycket press etc). Jag vill då ändra mitt gymansieval genom att byta plats på förstahandsvalet med andrahandsvalet. Hur gör jag detta?
    PS: Jag är nästan garanterad säker att jag är behörig och skulle bli antagen på båda gymnsium.
    Vänliga hälsningar/Victoria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria,

    det bästa rådet jag kan ge dig är att du söker upp en syv på din skola och diskuterar saken med "din syv". I fall det av någon anledning inte går att träffa din syv, vänd dig i så fall direkt till ditt antagningskansli. Vilket kansli du tillhör beror på var i landet du bor - se på www.antagningskanslier.se

    Jag vet att det går att ändra i gymnasieansökan även efter sista omvalsdagen, men konsekvensen kan i så fall bli att du ställs sist i kön, efter alla andra som sökt i tid, oavsett betyg. På så sätt kan du riskera att inte komma in på varken sig ditt första eller andrahandsval.

    Allt detta bör du diskutera helst med SYV på din grundskola.

    Det är inte exakt samma regler i olika delar av landet, t.ex i Västra Götaland, Göteborgs regionen - kan man ändra sitt val under hela maj. Det är olika datum och lite olika regler som gäller för gymnasieval i olika delar av Sverige.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA