Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Henna,

    du har rätt att göra prövning i kurser, i vilka du fick F betyg på gymnasiet. Tidpunkt på prövningar är det din skolan som bestämmer, men det måste ske innan du går ut årskurs 3.
    Jag vet inte vilket program du går... om det är t.ex samhällsvet.programmet, då ingår det ärven matte 2b som en obligatorisk kurs. Då är frågan här: ska du gå matte 2b, trots F i matte 1b? Konstigt nog får man göra det på gymnasiet, men kursen 2b bygger direkt på 1b, då är prognosen att man ej kan klara av den kursen pga förkunskaper saknas.
    Berätta gärna vilket program du går på.
    Har du pratat med SYV på din skola om det här situationen, vad fick du för svar?
    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Jag går samhälls programmet och min syv har nästan aldrig några tider. Jag har precis fått reda på resultaten och tills vi har kunnat boka ett möte kommer skolan vara slut. Jag har läst lite om prövningar innan och om jag uppfattade det rätt ska man göra alla moment i kursen. Jag har bara fått F i grammatik delen i Tyska 3 men hon sa att det ändå blir ett F i slutbetyg. Kan man inte då komplettera den delen istället för allt?

    • : PS. Tack för det snabba svaret :)
    • Milla : Det är läraren som sätter betyg - det är därför upp till läraren att svara på din fråga.