Andy
    Hej,
    Jag har tagit en paus från pluggandet på Komvux men vill tillbaka till pluggandet nu. Problemet är att jag har 1100 avklarade poäng av 2250 och att det är några kurser jag inte är så intresserad av längre då jag ångrade mitt val av linje i sista året men valde att bita ihop. Jag bor även i ett av grannländerna med mitt barn och har ett jobb.

    Så det jag undrar är om:

    1. Man kan välja kurser som inte hade något med min linje i gymnasiet att göra för att kunna komma närmre gymnasieexamen? Till exempel Biologi 1 istället för Entreprenörskap.

    2. Vilken typ av utbildning är bäst och vad är skillnaden? Komvux eller Hermods? Kan man studera utomlands?

    3. Hur är det med gymnasieexamen om man har gått på SamBet. Vilka är stjärnkurserna man behöver klara av?

    Vänliga hälsningar,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andy!
    du söker läsa på komvux i den kommunen där du i Sverige är folkbokförd i. Förhoppningsvis finns alla kurser du behöver eller vill läsa - på distans. Vilka kurser och i vilka studieformer din svenska kommun (där du är folkbokförd) erbjuder måste du se på kommunens webbplats eller så kan du kontakta komvux.
    Svar på fråga 1. Entreprenörskap är inte en obligatorisk kurs för examensbevis från komvux. Du kan läsa en annan kurs i stället.
    Svar på fråga 2. Komvux = kommunal vuxenutbildningen. Din kommun kanske köper studieplatser hos Hermods, som är en av många utbildningsanordnare. Jag vet inte hos vilka skolor din kommun köper kurserna (jag vet inte i vilken kommun du är folkbokförd). --- Om du menar "Hermods distans" som är en utbildning på distans där du betalar för kurserna, då får du ju inga betyg, endast kunskaperna. Du kan då efter genomgångna kurser göra prövningar och få betyg den vägen. Prövningar måste du göra på plats, i Sverige. Prövningar brukar inte erbjudas på distans.
    Du frågar också om du kan studera svenska gymnasiekurser utomlands. Svar på den frågan är att i fall din svenska kommun erbjuder de kurser du vill läsa på Distans då kan du befinna dig var som helst, t.ex utomlands.
    Du frågar också (fråga 3) vilka är obligatoriska kurser om du på gymnasiet gick Sam/Beteende - om du ska ta ut examensbevis från komvux. Svar på den frågan är: från 1 juli 2021 trädde nya regler i kraft: det innebär bl.a att du kan på komvux ta ut Yrkesexamen, eller högskoleförberedande examen (två varianter: Naturvetenskap-Teknik eller Samhälle-Humaniora). Du kan ändra inriktning, du behöver inte sikta på just "Samhälle-Humaniora"-examen). Yrkesexamina är svårt att ta på distans. Troligtvis vill du sikta på Samhälle/Humaniora-examen. De obligatoriska kurser blir i så fall:
    Svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3; Engelska 5 och 6  samt Matematik 1a eller 1b eller 1c - i de måste du ha godkända betyg;
    Betyg i följande kurser (listan nedan) måste finnas med i examensbeviset från komvux, men du kan ha F-betygen i dem, men max 150 F-poäng i hela examensbeviset på 2400poäng (resterande, alltså 2250 poäng måste vara betygsatta med godkända betyg):
    Historia 1b
    Naturkunskap 1b
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b.
    Det är alltså 950 poäng (kurserna som jag nämnde ovan) som är strikt obligatoriska och måste finnas med i examensbeviset från komvux. Resterande kurser får man "komma överens med SYV-en" på komvux vilka som ska ingå. Det är ganska fritt vilka kurser som får ingå, t.ex kan väldigt många språkkurser ingå, t.ex Moderna språk 1 - 7, Modersmål 1,2 och Aktiv tvåspråkighet. Det är annars omöjligt att ge en fullständig lista på kurser som kan/får ingå. Det hela kompliceras med att vissa kurser "överlappar" varandra - i alla fall delvis. Exempel: naturkunskap och kurserna i fysik, kemi och biologi. Vill man ta in t.ex Biologi 1 och Naturkunskap 1b i samma examensbevis, så finns det viss överlappning; det blir upp till rektor på komvux att besluta om båda kurserna får tas in i samma examensbevis eller inte.
    Vi rekommenderar att inom 2400poäng ta in alla de kurser du kommer behöva för särskild behörighet till högre studier + även kurser som ger dig meritpoäng --- detta är inga krav som måste uppfyllas för att få lov att ta ut examensbevis, men det är fördelaktigt för dig, därför ger vi en sådan rekommendation.

    • Andy :

      Tack för ett bra förklarat svar, så det sista jag undrar nu är om gymnasieexamen och högskoleförberedande examen har samma kraft inom arbetsmarknaden eller val av universitet? Eller är det samma sak?

      De kurser som jag har underkänt på är, Kommunikation, Ledarskap och organisation, Psykologi, Samhällskunskap 2, Sociologi, Entreprenörskap och Svenska 3.

      Känner mig lite osäker om det är nödvändigt att köra med Samhälle/Humaniora linjen när jag redan har klarat alla (förutom en) av de obligatoriska kurserna under min tid i gymnasiet och komvux.

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!