Carro
    Hej!
    Jag undrar lite hur det är att arbeta som SYV.

    Är arbetsplatsen på skola och arbetsförmedling? Finns det fler platser?
    Hur arbetar ni på denna webbsidan?
    Vad har ni för arbetsuppgifter? :)
    Är det mycket administration?
    Jag hade verkligen velat inspirera och peppa människor för att nå sitt mål! Samtalet med andra tycker jag verkar vara det roligaste.

    Men, är det så att man stöter på många som kanske är lite frustrerade eller arga?

    Har en annan examen i grunden (lärare) och kan därför gå en överbyggandekurs på Umeå universitet och sen hoppa på sista året. Slipper därför gå 3 år till.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline!
    Så roligt att du är intresserad av mitt yrke -SYV !!!
    Jag kan berätta hur mycket som helst men ska försöka svara kort och konsist. :)
    SYV jobbar på olika skolor: från grundskola till högskola, folkhögskola www.folkhogskola.nu

    Och inom yrkeshögskola www.yhguiden.se samt på arbetsförmedlingen och i olika projekt. En ny ganska stor arbetsområde är inom Stöd och matchning /arbetssökande väljer utbildningsföretag där de får vägledning och stöd i sitt jobbsökande/.
    SYV har många enskilda vägledningssamtal men kan även ägna sig åt gruppvägledning.
    På den här sidan svarar vi på frågor skriftligen och det är en blandning av information och vägledning eftersom vi också ger ren information ibland men också hjälp i att bestämma sig i olika valsituationer, ex fråga: bör jag byta skola då jag har lång väg att åka till en skola nära min bostad men som inte erbjuder den utbildning som jag vill gå?
    Om du kan bli behörig SYV på ett år, är det jättebra! Berätta mer om den möjligheten för oss, skicka gärna en direkt länk till info om den utbildningen.
    Lycka till! Återkom om du har fler frågor och du får gärna tipsa om oss! Vi vill hjälpa fler!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Tack Caroline! Länken funkade och du har rätt: det blir tre terminer men det är ändå hälften av den "normala tiden" då SYV-programmet är på 3 år, 6 terminer.

    Ang möjlighet att få jobb som SYV så är det extremt varierande i olika delar av landet.
    I Skåne är det mycket svårt att få jobb. Detta pga SYV utbildning i Malmö har funnits "i alla år" och det kommer ut nya SYVar från Malmö högskola "i stora mängder" år efter år. Konkurrensen om jobben i Skåne är väldigt stor.

    Ju längre bort från Skåne man kommer, desto lättare är det att få jobb som SYV är vår erfarenhet.

    På senare tid anställs många SYV inom STÖD&MATCHNING, satsning från Arbetsförmedlingen. Hur länge den satsningen kommer att pågå är det ingen som vet säkert. Troligtvis kommer det anställas många SYV-ar inom den minst 2-3 år framåt... men sedan vet vi inte hur det blir.

    SYV kan jobba även på många andra ställen, som t.ex. utredare på Försäkringskassan. FK kräver 180 högskolepoäng (för utredartjänster) och det har SYV-ar i sin utbildning.
    Som utbildad SYV kan man också jobba som Utbildningsadministratör på högskolor och universitet.
    Det finns SYV-ar som frilansar (som tar enskilda konsultuppdrag som egna arbetsgivare). Man kan också ha en deltidstjänst och vara konsult på "resten av arbetstiden", t.ex 50-50 eller 75-25.

    Hör av dig igen om du har fler frågor!
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Läs på http://www.fragasyv.se/info/vad-kan-syv-gora där vi skrivit ihop info för "sökande" = vägledningssökande om vad man kan förvänta sig av en SYV. Alla "blåa ord" i texten är klickbara länkar.