Carro

    Hej! Jag kom precis in på SYV utbildning på distans! :) Jag tror att jag är mest intresserad av att arbeta med yrkesvägledning. Finns det arbeten som vägledare som är inom privat sektor? och har flextider samt kan ske på distans ibland? Till exempel ni som arbetar på denna hemsidan. Det är ett distansjobb? Kombinerar ni med andra jobb också? Tack! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline!
    Så roligt att du vill bli min kollega - en SYV!
    Med SYV-utbildningen kan man jobba på många olika arbetsplatser, både inom skola eller utanför skolväsendet. Du frågar om jobb hos "privata arbetsgivare", men menar du i så fall även fristående grund- och gymnasieskolorna? Arbetsgivare är i så fall inte offentliga, men man jobbar på en skola och arbetsuppgifter skiljer sig i så fall inte mycket från jobben på kommunala grund- och gymnasieskolorna.
    ang.Flextider - så är det en svår fråga... det kan vara väldigt olika. Nu, pga Covid-19, jobbar väldigt många helt eller för det mesta på distans, när de tidigare jobbade på en skola eller på ett kontor. Frågan är då om det kommer bli mer populärt att låta anställda jobba på distans än som det var förut.
    Jobbar man på en skola: grund-, gymnasie-, folkhög-, högskola/universitet, så är man ofta rätt mycket på plats på skolan: träffar eleverna personligen, genomför samtal med enskilda elever eller informerar i grupp/klass.
    Jobbet som består av att endast svara på vägledningsfrågorna på en webbplats som vi gör här på FRåGA SYV är ganska unikt. Om det fanns resurser för att betala många SYV-arnas löner, vore det annorlunda, men så finns inte de resurserna, då blir det ett extrajobb (några timmar i veckan) som är mycket krävande på flera sätt: man får frågorna om diverse olika studier och yrken och det är omöjligt att bli expert på "allt", vilket man förväntas vara när man svarar på frågorna på det sättet som vi gör här på www.fragasyv.se
    Du kommer att läsa i 3 år och på så lång tid kan mycket ändras: både reglerna och situationen i samhället.
    Du kommer kanske kunna starta ett eget företag och jobba på distans i ditt eget företag.