S

    Hej!

    Jag pluggar för tillfället till lärare, på grund av att jag inte riktigt visste vad jag ville läsa och för att ha en säker framtid. Jag känner mig dock inte motiverad alls, då jag allra helst skulle vilja studera något inom naturkunskap.

    Jag började läsa lite om geovetenskapsutbildningen vid SU, och såg att den finns på distans. Hur är det att läsa det, på distans alltså? Skiljer det sig mycket från att vara på plats? Missar man mycket? Hur kan man undersöka mineraler osv på distans?

    Sen undrar jag även hur framtiden ser ut för en geovetare. Jag är trots allt 29 år. Är jag för gammal?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej S, om det är den här utbildningen som du frågar om, då ingår 2 intensiva kurser, på vardera 7,5 hp, i praktisk geovetenskap som ges dels i form av laborationer och dels i form av fältarbete. Programmet avslutas med ett självständigt projektarbete på 15 högskolepoäng eller 30 hp som till större delen kan göras på distans.
    Så, den utbildningen är till ca tre fjärde delar på distans och en fjärde del är laborationer på plats och fältarbete.
    *****
    ang. framtid på arbetsmarknaden - svårt att svara om det. Det finns ju inte ngt jobbgaranti. enl. framtid.se/yrke/geovetaryrken är det Balans på arbetsmarknaden vad gäller geovetaryrken. Det är då stor skillnad mot Lärar-yrken där det är stor brist nu och på lång tid framöver.
    Prata gärna med studievägledare på just det programmet som kanske kan säga vad deras f d studerande gör idag. Instutitionens hemsida, som det programmet "tillhör" är su.se/geo

    Liselotte