Eylem
    Hej! Jag går i 9an nu och valde humanistiska programmet. Jag vill verkligen bli arkeolog men jag vet inte hur det är i Sverige. Är det lätt att få jobb? Vilka inriktningar finns inom arkeologin? Och hur många år läser man i universitetet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eylem,

    kika gärna på Yrkespresentation Arkeolog>>. Lär gärna all info i presentationen, länk ovan, och sedan kan du också kika på de länkarna som finns i presentationen, där det finns mer info.

    Prognosen är att det är och förblir svårt att få jobb. Detta pga de avlönade arbeten som arkeologer kan få är färre än de som söker de arbeten.
    Man kan, som tur, ha arkeologi, som sitt stora intresse och sin hobby också - om man jobbar med någonting annat "till vardags".

    Vänligen

    Julia syv