saga
    Hej!

    Jag har funderat på att bli veterinär, men jag undrar lite över antagningen. Jag har saknat behörighet och tänkte läsa basår. Men jag hört att det är lottning på veterinärprogrammet så även ifall man kommer upp i den poängen så finns det en risk att man inte kommer in. Stämmer detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Saga,
    utlottning av platserna kan förekomma på vilken utbildning som helst - i fall antal sökande som har SAMMA KONKURRENSVÄRDE i sina betyg är fler än antal platser.
    Oftast används utlottning /eller resultat av högskoleprovet/ för att bestämma vilken eller vilka av de sökande som får en utbildningsplats.
    Vi kan ta ett exempel: Det finns 100 platser på utbildningen och 10 sökande har de absolut högsta betygen (alla A-betyg på gymnasiet, max antal Meritpoäng dvs 2.5 och har uppnått det absolut högsta Meritvärde 22,5) och 10 platser går till dem. 90 platser kvar samtidigt som det finns 95 sökande som alla har exakt lika meriter. Vem av de som skall få plats? - då lottas platserna ut. Oftast är det några få av de "sista" platserna, till och med kanske EN sista plats som "står mellan två personer som har exakt samma meriter - då avgörs det av utlottning.
    Lägsta antagningspoäng bestäms inte på förhand, utan "uppstår" i efterhand. Ingen kan med säkerhet säga vilken "lägsta poäng" som blir vid nästa antagning.

    Den sökande som har kompletterat betyg efter gymnasiet prövas i gruppen BII.
    Du kan läsa mer om det på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf och på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/for-dig-som-vill-soka-GY11.pdf.

    Om du inte i din Gymnasieexamen har alla kurser som du behöver för Behörighet till en eftergymnasial utbildning, har du inget val och måste komplettera med kurser. I annat fall får du besked OBEHÖRIG som svar på din ansökan.

    Det är inte ett faktum att det alltid är svårare att komma in i BII gruppen, det beror helt och hållet på vilka betyg kommer de blivande sökande att komma med vid nästa antagningstillfälle.

    Du ökar dina chanser att komma in på en högskoleutbildning om du gör Högskoleprovet.

    Och jag vill även passa på och påpeka att det finns även andra utbildningar inom samma område: Djurvård - t.ex. kan du kika in på http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV