Belle

    Abcdefg

    • Ludmila : Rekommendationen är att man är mellan 3-5 personer i ett UF-företag. Det är inte ett krav, men man vet att det är bra att vara fler än en och då det är mycket som händer och samarbetsdelen är viktig för utvecklingen. Sedan jobbar olika lärare och skolor med olika krav som de sätter upp. En del lärare har ex själva som krav att man ska jobba tillsammans minst tre elever. ... Det finns strateger som en lärare kan använda sig av för att det inte ska bli ”arbete med bästa kompisarna” utan snarare en ny mix med elever/kollegor som kan utvecklas tillsammans. Att ex hitta UF-företag utifrån olika affärsidéer. Jag hoppas du hittar en plats i ett UF-företag tillsammans med några klasskamrater som inser att mångfald och olika typer av kompetenser och personligheter är viktigt, men, generellt sett, finns det som sagt inget krav på att man måste vara fler än en. Jag tycker dock att det är en sista utväg. Ingen elev ska behöva vara ensam i skolan, även om jag också förstår att verkligheten ibland ser annorlunda ut…

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Belle,
    det finns inte centralt-bestämda (generella) regler om hur eleverna delas upp i grupper - vad gäller grupparbete eller UF-företagande.
    Till åk2 kan situationen ändras - förhoppningsvis - och du kan mycket väl ha några klasskompisar som gärna vill köra UF-företag med dig! Vi håller tummarna för det!
    ***
    En annan tanke - kan du tänka dig göra UF-företag ensam? Fördelen med det är att du bestämmer själv, gör som du själv vill. Det blir en annorlunda erfarenhet mot att jobba i grupp. Det finns för- och nackdelar i att jobba i grupp jämfört med att jobba ensam.
    ***
    Om det på din skola är möjligt att köpa UF företag ensam, kan inte vi här på Fråga SYV svara; det är en lokal fråga, som löses på skolan.
    Kika gärna på hur UF-företagande går till på din skola nu... elever som går åk2, brukar det ofta vara.
    Ett kreativt förslag - om du kan "komma in" i pågående UF-företag som elever i åk2 på din skola kör nu... i alla fall som medhjälpare/praktikant/auskultatör (den som tittar på...) och kanske hjälpa dem lite... med tanken att du lär dig av dem och nästa år kanske du kan utveckla deras företag vidare eller köra ngt. "liknande" - och någon från deras grupp kanske vill köra företaget med dig, när du går år 2 och hen går åk3. Så brukar det vanligtvis inte gå till... men du kan fundera ang. om det är ngt. du skulle kunna tänka dig och prata i så fall med de UF-ansvariga på din skola. Du får gärna visa mitt svar till dem också... om du tror det kan bli till hjälp för dig.
    Vänligen och lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    ANNA