Rana
    Hej!
    Jag går på teknikprogrammet. Jag bytte mitt IVÄ (fotografisk bild) mot modersmål (Arabiska). Arabiskan hade jag läst som utökad kurs och har betyget A i den. Min fråga är om betyget A kommer att räknas med i meritvärde eller inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rana!
    Alla betyg i de kurser som ingår i Examensbeviset och som inte är U-kurser (utökade), räknas alltid med i Jämföresletal.
    U-kurser räknas också med om de krävs för behörighet till högskoleutbildning eller om de ger meritpoäng.
    Om du läste arabiska som Moderna språk 3 eller 4, ger den kursen Meritpoäng och skulle räknas in i Jämförelsetal även om det bar en U-kurs.
    Om du läste arabiska som Modersmål, ger inte den meritpoäng och som utökad kurs, inte räknas in i ditt jämförelsetal.
    Om du nu har Modersmål som Individuellt val kommer den räknas in i ditt jämförelsetal.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare